Search
Close this search box.
Blogi

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi on pakko suorittaa riittävän Google hakukone näkyvyyden saavuttamiseksi.

Sisällysluettelo

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi on pakko suorittaa riittävän Google hakukone näkyvyyden saavuttamiseksi. Tekninen hakukoneoptimointi eli verkkosivuston sisäisten tekijöiden (On-Page) hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan niitä toimia, joilla parannetaan verkkosivuston sijoitusta Googlen hakutuloksissa. Verkkosivut ja sisältö, joita on linkitetty usein muille sivustoille parantaa hakukone näkyvyyttä. Google suosii tällaisia sivustoja ja ne on helpompi löytää. Seuraavaksi katsotaan tärkeimpiä asioita, jotka tulee huomioida ja laittaa kuntoon, kun tehdään verkkosivuston tekninen hakukoneoptimointi.

Vaiheet

Tekninen hakukoneoptimointi sisältää kolme selkeää vaihetta. Verkkosivujen sisällöt, jotka liittyvät haettavaan asiaan. Linkitykset muilta verkkosivuilta yrityksen verkkosivuille. Teknisillä asioilla nopeutetaan verkkosivuja, että ne olisivat parempia käyttää. Näitä kolmea vaihetta toistetaan niin kauan, että saadaan haluttuja tuloksia aikaiseksi. Näin hakukoneoptimointi laitetaan kuntoon. Tekninen hakukoneoptimointi huomioi seuraavia asioita.

  • Verkkosivun leipätekstin ensimmäiset 100 sanaa.
  • Sisällön jakaminen sosiaalisessa mediassa lukijoiden toimesta.
  • LSI eli Latent Semantic Indexing.
  • Verkkosivuston tekstin luettavuus.
  • Verkkosivun pääotsikko H1 ja leipätekstin väliotsikot H2, H3, H4, H5 ja H6.
  • Verkkosivun sisäiset linkit toisille saman verkkosivuston verkkosivuille.
  • Google hakutuloksen otsikko eli title.
  • Verkkosivun ulkoiset linkit muille laadukkaille ja uskottaville verkkosivustoille ja muiden verkkosivustojen ulkoiset linkit sinun verkkosivustolle.
  • URL osoitteen rakenne ja siinä käytetyt merkit.
  • Verkkosivustolle upotetut videot.

Ensimmäiset 100 sanaa

Verkkosivujen avainsanojen tulee esiintyä verkkosivulla ensimmäisten 100 sanan joukossa, sillä Google katsoo näitä sanoja erityisen tarkkaan. Avainsanojen tulisi esiintyä tekstin joukossa luonnollisesti eikä väkisin sinne kirjoitettuna, että tekninen hakukoneoptimointi onnistuu.

Otsikot

Google hakutuloksen otsikko

Tekninen hakukoneoptimointi vaatii, että tämä otsikko kirjoitetaan mahdollisimman houkuttelevaksi, sillä se vaikuttaa klikkausten määrään. Käyttäjä eli lukija klikkaa otsikkoa ja siirtyy verkkosivulle tai blogi kirjoitukseen. Avainsanan tulee olla otsikon alussa ja muiden määritteiden avainsanan jälkeen. Määritteitä voivat olla esimerkiksi sanat: osta, opas, arvostelu, online, tarjous, halpa, vuosiluku. Kun moni käyttäjä klikkaa otsikkoa Google katsoo, että tämä verkkosivu tai blogi kirjoitus on suosittu, mielenkiintoinen, relevantti kyseiselle hakusanalle. Google alkaa nostaa tätä tulosta ylemmäs hakutuloksissa ja alkaa laskea muita tuloksia alemmas.

Verkkosivun otsikot

Hyvä otsikko rakentuu tietyn kaavan mukaan. Otsikko voi koostua ensin numerosta tai triggeri sanasta, jonka jälkeen tulee adjektiivi, avainsana ja lupaus. Otsikoiden on hyvä olla lyhyitä ja osuvia eli noin 6 sanaa. Kannattaa käyttää numeroita ja mielenkiintoisia adjektiiveja. Myös negatiiviset sanat voivat toimia hyvin eli esimerkiksi ”ei”, ”ilman”, ”lopeta”. Otsikon ja sisällön tulee sopia yhteen. Jos näin ei ole se vaikuttaa verkkosivun tai blogi artikkelin luotettavuuteen lukijoiden silmissä. Tavoite on myös, että verkkosivua tai artikkelia jaetaan sosiaalisessa mediassa ja tähän auttaa kun ymmärretään lukijoiden päämääriä, miksi he haluaisivat lukea juuri kyseisen artikkelin.

Linkit

Sisäiset linkit

Verkkosivuston sisäiset linkit varmistavat, että verkkosivut ovat luonnollisesti yhteydessä toisiinsa. Googlen robotti tutkii verkkosivustoa siirtymällä aina sivulta toiselle sivulle ja indeksoimalla sivustoa sen mukaan kuinka relevantilta sisältö näyttää. Sisäisessä linkissä tulee ankkuri tekstin olla luonnollinen ja todella relevantti sen sisällön kanssa, johon linkki johdattaa. Verkkosivun leipätekstissä tulisi olla jokaista 1500 sanaa kohden ainakin 3-4 sisäistä linkkiä. Tekninen hakukoneoptimointi varmistaa, että verkkosivua optimoidaan Googlen lisäksi myös lukijoille.

Ulkoiset linkit

Verkkosivustolla tulee olla myös linkkejä muille verkkosivustoille, jotka ovat luotettavia ja asiantuntevia. Myös muiden verkkosivustojen tulisi linkittää sinun sivustolle ja tässä onkin haastetta kaikille, miten tämä saadaan aikaiseksi. Lottovoitto on jos saat Suomen suosituimman verkkosivuston Yle.fi tekemään yrityksestäsi artikkelin ja linkittämään sieltä sinun verkkosivuille. Ulkoisia linkkejä voidaan tehdä myös kilpailijoiden verkkosivustoille, kunhan sisältö jonne linkitetään on hyvää, ajankohtaista ja asiantuntevaa. Tämä lisää myös sinun verkkosivuston uskottavuutta ja tekninen hakukoneoptimointi onnistuu.

Muut asiat

Verkko-osoitteet

Jokaisella verkkosivulla on uniikki verkko-osoite eli URL Uniform Resource Locator. Verkko-osoitteen tulisi olla mahdollisimman lyhyt, sillä lyhyet osoitteet toimivat parhaiten. Google antaa ensimmäisille 3-5 sanalle enemmän painoa verkko-osoitteessa. Kun verkko-osoitteen pituus on noin 50 merkkiä, se toimii parhaiten. Jos pituus alkaa olla 60 merkkiä tai pitempi – sijoitus Googlessa alkaa laskea. Verkko-osoite voi myös sisältää pienempiä avainsanoja. Rumia osoitteita tulee välttää eli niitä joissa on kirjain-numero rimpsuja. Jos verkko-osoite sisältää päivämäärän, se heikentää sivun relevanttiutta ja sijoitusta hakutuloksissa.

Verkko-osoitteen tulee myös olla muotoa https eli verkkosivustolla olla SSL-sertifikaatti. Tämä on käytännössä pakollinen kaikille uskottaville ja luotettaville verkkosivustoille ja verkkokaupoille. Https auttaa verkkosivustoa parempiin hakutuloksiin ja konversioihin. Verkko-osoitteessa kannattaa käyttää väliviivaa, pieniä kirjaimia, merkkejä jotka ovat turvallisia käyttää ja maksimissaan 2 hakemistoa verkko-osoitetta kohden.

Luettavuus

Jotta verkkosivulla oleva teksti on luettavaa muista seuraavat asiat. Käytä lyhyitä, yksinkertaisia helposti luettavia sanoja. Pidä lauseet lyhyinä eli maksimissaan 3-4 riviä. Kirjoita aktiivisella otteella eli ”äänellä”. Käytä väliotsikoita. Kuva voisi esiintyä joka 100 sanan jälkeen jos tarve niin vaatii. Käytä lainauksia tekstissä ja bullet point listoja. Muista toimintakehoitteet. Kuvien osalta tulee muistaa että kuvien tulee tukea tekstiä. Omat kuvat ovat parhaimpia, sillä ne konvertoivat parhaiten ja kertovat miltä todellisuus oikeasti näyttää. Laadukkaita kuvapankki kuvia voi myös käyttää, mutta riskinä on se, että sama kuva saattaa tulla sitten vastaan Internetissä jossain muualla. Kuvat pienennetään ja kevennetään ennen verkkosivustolle lataamista.

Kun verkkosivua tai blogi artikkelia jaetaan sosiaaliseen mediaan on hyvä huomioida myös miten kuvat näkyvät sosiaalisessa mediassa. Google ei voi nähdä kuvia, joten Alt tagit tekevät sivustosta saavutettavamman. Relevanttius lisääntyy kun kuvat määritellään tekstin avulla. Myös tiedoston nimet tulee olla optimoidut. Verkkosivun otsikoissa pääotsikko H1 vain yhteen kertaan ja väliotsikoita H2, H3, H4 … tarvittava määrä että leipäteksti jakautuu tasaisesti otsikoiden alle.

Toimintakehoitteet

Muista mikä on verkkosivun tarkoitus kävijälle ja sinulle itsellesi. Toimintakehoitteiden väreissä kannattaa välttää punaista, sillä se on pysähdy merkin väri.

Sitaatit ja lainaukset

Näiden tulee liittyä verkkosivun aiheeseen.

Listat

Bullet point listat selkeyttävät tekstiä, helpottavat lukemista, nopeuttvat silmäilyä ja tiedon löytämistä nopeasti.

Videot

Videot auttavat sitouttamaan kävijöitä. Tarinoiden jakaminen videon muodossa auttaa rakentamaan luottamusta.

LSI

LSI eli Latent Semantic Indexing. Lisätään verkkosivuille LSI avainsanoja, sillä Google käyttää näitä määrittääkseen kuinka relevantti verkkosivu on. LSI avainsanat liittyvät jollain tavalla aihe alueeseen ja tärkeimpiin avainsanoihin. Google boldaa liittyviä avainsanoja hakutuloksissa ja näitä muita avainsanoja kannattaa lisätä omaan sisältöön, että sijoitus hakutuloksissa nousee.

Jakaminen sosiaalisessa mediassa

Sisältöä kannattaa tehdä asioista, jotka ovat ajankohtaisia ja joita jaetaan aktiivisesti sosiaalisessa mediassa.

82 / 100

Piditkö sisällöstä?

Jaa tämä sivu sosiaaliseen mediaan.

LinkedIn
Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email

Etsitkö hyvää yhteistyökumppania?

Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää sinun tarpeista, toiveista ja tavoitteista.

Ota yhteyttä

Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden kuluessa
Juha Savilaakso

Juha Savilaakso

DI, KTM, Yrittäjä, Toimitusjohtaja

Juha Savilaakso on diplomi-insinööri ja kauppatieteiden maisteri Oulun yliopistosta. Juhalla on myös jatko-opinnot Aalto yliopiston koulutusohjelmista Financial Executive ja Liiketoiminta 360 sekä yrittäjän ammattitutkinto Careeriasta. Nyt hän auttaa yrittäjiä ja yrityksiä menestymään digitaalisen markkinoinnin avulla.

Katso tapahtumat

Kalenterista löydät kaikki tapahtumat. Rekisteröidy tapahtumaan ja tule mukaan oppimaan lisää digimarkkinoinnista.