Search
Close this search box.
Blogi

Google mainonta

Google mainonta eli Google Ads näkyy Googlen hakukonetuloksissa ja sen mainosverkostossa. Se perustuu avainsanoihin, jolloin mainokset näytetään käyttäjille, jotka tekevät hakuja tietyillä, mainostajan valitsemilla sanoilla. Google mainonnan tarkoituksena on tavoittaa potentiaaliset asiakkaat juuri siinä hetkessä, kun he etsivät tiettyä tuotetta, palvelua tai tietoa. Google mainonnan hyödyt ovat sen kohdennetun luonteen, korkean muunnosasteen ja joustavien budjettivaihtoehtojen tarjoaminen. Sen avulla voi tehokkaasti mitata mainonnan suorituskykyä ja optimoida kampanjoita reaaliajassa, parantaen näin mainonnan tehokkuutta.

Sisällysluettelo

Google mainonta

Google mainonta on hakusanamainontaa, jolla tavoitetaan tiedon etsijät. Tähän vaaditaan mainosbudjetti. Tässä mainosmuodossa maksetaan vain klikkauksista. Yritys, palvelut ja tuotteet löydetään, kun henkilö etsii kyseisillä hakusanoilla ja ostaminen on todennäköistä. Hakukoneoptimointi auttaa myös tässä. Tehdään Google Ads työkalulla: https://ads.google.com. Tuloksia pystytään mittaamaan.

Hakusanamainonta

Hakusanamainonnassa tulee ottaa huomioon seuraavat asiat.

  • Ajoitus = Mainokset näytetään juuri silloin kun yrityksen tuotteita ja palveluita etsitään.
  • Hakusana-analyysi = Hakusana-analyysissä tutkitaan millä sanoilla ihmiset etsivät Googlen Hausta yrityksesi tuotteita ja palveluita. Selvitetään myös kilpailijoiden käyttämiä hakusanoja.
  • Hakusanat
  • Klikkaukset = Potentiaalinen asiakas klikkaa mainosta ja siirtyy yrityksesi verkkosivustolle. Maksat vain klikkauksista.
  • Kohdistus = Google Ads-mainokset voidaan kohdistaa tarkasti ja alueellisesti kaupunkiin, maahan tai laajemminkin.
  • Kustannukset
  • Mainokset = Mainokset suunnitellaan siten, että ne vetoavat potentiaalisiin asiakkaisiin.
  • Mittaaminen
  • Re-marketing = Tuotteita ja palveluita voidaan markkinoida myös jo verkkosivustolla käyneille henkilöille.

Hakusanamainonta asiakkaan näkökulmasta

Asiakas on lähdössä juhliin ja hän haluaa käydä kasvohoidossa. Hän menee Googleen ja kirjoittaa hakusanoiksi “kasvohoito helsinki”. Asiakas näkee Google Haku tulosten alussa 4 mainosta eri kauneushoitoloista. Asiakas klikkaa mainoslinkkejä ja päätyy kauneushoitoloiden sivustoille, tekee
vertailuja eri palveluista ja päätyy valitsemaan niistä itselleen sopivimman.

Hakusanamainonta yrityksen näkökulmasta

Kauneushoitolat Helsingissä tekevät Googleen hakusanamainoksia. Yritykset ovat valmiita
maksamaan avainsanasta “Kauneushoitola Helsinki” seuraavasti:

  • Kauneushoitola A: 1,09 €
  • Kauneushoitola B: 0,99 €
  • Kauneushoitola C: 0,80 €
  • Kauneushoitola D: 0,60 €

Google näyttää hakutulosten kärjessä tällä kertaa 3 eniten tarjoavaa. D ei tule asiakkaalle heti
näkyviin. Kun asiakas etsii hoitolaa hän klikkaa mielenkiintoisten yritysten mainoksia ja näin nämä
yritykset maksavat Googlelle. Vaikka asiakas näkee myös muiden yritysten mainoksia, ne eivät joudu
maksamaan, koska asiakas ei klikkaa niitä mainoksia.

Googlen mainostyökalussa tulee muistaa seuraavat asiat.

  • Tehdään 2 teksti-mainosta samaan aikaan.
  • Jos kilpailija yrittää klikkailla sinun mainosta koko ajan. Kaksi klikkausta per haku on maksimi jonka Google hyväksyy eli veloittaa. Jos samasta IP-osoitteesta yritetään klikkailla mainosta monta kertaa Google huomaa tämän. Google huomaa mikä on normaalia toimintaa ja mikä epänormaalia.
  • Google Ads tililtä löytyy ”hyvitetyt klikkaukset” eli ne jotka Google on hyvittänyt.
68 / 100

Pidätkö sisällöstä?

Jaa tämä sivu sosiaaliseen mediaan.

LinkedIn
Facebook
Threads
X
WhatsApp
Email

Etsitkö hyvää yhteistyökumppania?

Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää sinun tarpeista, toiveista ja tavoitteista.

Ota yhteyttä

Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden kuluessa
Juha Savilaakso

Juha Savilaakso

DI, KTM, Yrittäjä, Toimitusjohtaja

Juha Savilaakso on diplomi-insinööri ja kauppatieteiden maisteri Oulun yliopistosta. Juhalla on myös jatko-opinnot Aalto yliopiston koulutusohjelmista Financial Executive ja Liiketoiminta 360 sekä yrittäjän ammattitutkinto Careeriasta. Nyt hän auttaa yrittäjiä ja yrityksiä menestymään digitaalisen markkinoinnin ja koulutuksen avulla.

Katso tapahtumat

Kalenterista löydät kaikki tapahtumat. Rekisteröidy tapahtumaan ja tule mukaan oppimaan lisää digimarkkinoinnista.