Google mainonta
Google mainonta on hakusanamainontaa, jolla tavoitetaan tiedon etsijät. Tähän vaaditaan mainosbudjetti. Tässä mainosmuodossa maksetaan vain klikkauksista. Yritys, palvelut ja tuotteet löydetään, kun henkilö etsii kyseisillä hakusanoilla ja ostaminen on todennäköistä. Hakukoneoptimointi auttaa myös tässä. Tehdään Google Ads työkalulla: https://ads.google.com. Tuloksia pystytään mittaamaan.
Hakusanamainonta
Hakusanamainonnassa tulee ottaa huomioon seuraavat asiat.
- Ajoitus = Mainokset näytetään juuri silloin kun yrityksen tuotteita ja palveluita etsitään.
- Hakusana-analyysi = Hakusana-analyysissä tutkitaan millä sanoilla ihmiset etsivät Googlen Hausta yrityksesi tuotteita ja palveluita. Selvitetään myös kilpailijoiden käyttämiä hakusanoja.
- Hakusanat
- Klikkaukset = Potentiaalinen asiakas klikkaa mainosta ja siirtyy yrityksesi verkkosivustolle. Maksat vain klikkauksista.
- Kohdistus = Google Ads-mainokset voidaan kohdistaa tarkasti ja alueellisesti kaupunkiin, maahan tai laajemminkin.
- Kustannukset
- Mainokset = Mainokset suunnitellaan siten, että ne vetoavat potentiaalisiin asiakkaisiin.
- Mittaaminen
- Re-marketing = Tuotteita ja palveluita voidaan markkinoida myös jo verkkosivustolla käyneille henkilöille.
Hakusanamainonta asiakkaan näkökulmasta
Asiakas on lähdössä juhliin ja hän haluaa käydä kasvohoidossa. Hän menee Googleen ja kirjoittaa hakusanoiksi “kasvohoito helsinki”. Asiakas näkee Google Haku tulosten alussa 4 mainosta eri kauneushoitoloista. Asiakas klikkaa mainoslinkkejä ja päätyy kauneushoitoloiden sivustoille, tekee
vertailuja eri palveluista ja päätyy valitsemaan niistä itselleen sopivimman.
Hakusanamainonta yrityksen näkökulmasta
Kauneushoitolat Helsingissä tekevät Googleen hakusanamainoksia. Yritykset ovat valmiita
maksamaan avainsanasta “Kauneushoitola Helsinki” seuraavasti:
- Kauneushoitola A: 1,09 €
- Kauneushoitola B: 0,99 €
- Kauneushoitola C: 0,80 €
- Kauneushoitola D: 0,60 €
Google näyttää hakutulosten kärjessä tällä kertaa 3 eniten tarjoavaa. D ei tule asiakkaalle heti
näkyviin. Kun asiakas etsii hoitolaa hän klikkaa mielenkiintoisten yritysten mainoksia ja näin nämä
yritykset maksavat Googlelle. Vaikka asiakas näkee myös muiden yritysten mainoksia, ne eivät joudu
maksamaan, koska asiakas ei klikkaa niitä mainoksia.
Google Ads
Googlen mainostyökalussa tulee muistaa seuraavat asiat.
- Tehdään 2 teksti-mainosta samaan aikaan.
- Jos kilpailija yrittää klikkailla sinun mainosta koko ajan. Kaksi klikkausta per haku on maksimi jonka Google hyväksyy eli veloittaa. Jos samasta IP-osoitteesta yritetään klikkailla mainosta monta kertaa Google huomaa tämän. Google huomaa mikä on normaalia toimintaa ja mikä epänormaalia.
- Google Ads tililtä löytyy ”hyvitetyt klikkaukset” eli ne jotka Google on hyvittänyt.