Google Analytiikka
Google analytiikka auttaa yritystä ymmärtämään mistä verkkosivustolle tulee kävijöitä ja mitä he verkkosivustolla tekevät. Google analytiikan avulla voidaan analysoida käyttäjien käyttäytymistä verkkosivustolla, parantaa verkkosivuston käytöökokemusta ja varmistaa yrityksen menestymistä.
Miten Google Analytiikka toimii?
Google analytiikan toiminta perustuu seuraaviin asioihin:
- Toiminta perustuu seuranta tägeihin (koodinpätkä, joka latautuu kun kävijä tulee esimerkiksi verkkosivuston etusivulle)
- Työkaluun voidaan lisätä tietoa rikastuttavia asetuksia (kävijä painaa osta-painiketta)
- Työkaluun voidaan lisätä tietoa pois sulkevia asetuksia (yrityksen toimitilojen verkko-osoittet poistetaan raporteilta)
- Dataa kerääntyy käyttäjistä ja tapahtumista (istunto alkaa, etusivun katselu, sivun vierittäminen, tuotesivun katselu)
Google Analytiikan toiminnallisuudet
Google Analytiikassa on erilaisia toiminnallisuuksia joita voidaan hyödyntää verkkoanalytiikassa.
Tapahtumat
Tapahtumat ovat käyttäjien interaktioita. Dataa kerääntyy käyttäjien toiminnasta verkkosivustolla tai sovelluksessa. Automaattisesti kerätään tietoa muun muassa seuraavista tapahtumista:
- Verkkosivuston vierailu alkaa
- Ensimmäinen vierailu
- Sivukatselu (sivun URL-osoite ja edellisen sivun URL-osoite)
Tiettyjä tapahtumia ei seurata automaattisesti vaan ne pitää erikseen määrittää. Seurantakoodi käynnistetään aina kun tapahtuma tapahtuu. Tyypillisiä tapahtumia, joita halutaan seurata ovat: lomakkeet, painikkeet, videot, linkit, virheet ja yhteydenotot.
Itse tehtyjen tapahtumien avulla voidaan mitata interaktioita, joita ei automaattisesti mitata. Kun luodaan omia tapahtumia voidaan määrittää mitattavia parametrejä.
Konversiot
Konversio on käyttäjän toimintaa, joka edistää liiketoimintaa. Konversioita ovat esimerkiksi ostosten tekeminen ja yhteydenottolomakkeen lähettäminen. Analytiikassa tulee pohtia mitkä ovat makrokonversioita ja mikrokonversioita sekä miten näitä halutaan seurata. Tapahtumista voidaan määrittää konversioita. Konversioiden mittaamisessa voidaan hyödyntää olemassa olevia tapahtumia (esimerkiksi sivukatselut – henkilö tulee ”Kiitos yhteydenotosta”-sivulle) tai luoda uusia tapahtumia (esimerkiksi Osta-painikkeen painaminen).
Verkko-omaisuus
Verkko-omaisuuden ”näkymä”, jolla voi olla omat ainutlaatuiset määritysasetukset. Yhdelle verkko-omaisuudelle kannattaa määrittää useita näkymiä (kaikki tiedot, raportointi, testaus, …). Otetaan käyttöön sivustohaun seuranta, verkkokaupan seuranta, suodattimet ja tavoitteet. Yritykselle tehdään tili, joka sisältää yrityksen kaikki seurattavat verkkosivut. Verkkosivut tai sovellus, jota seurataan. Yhdellä tilillä voi olla yksi tai useampi verkko-omaisuus.Otetaan käyttöön kohderyhmätietojen ja kiinnostuksen kohteiden seuranta.
Segmentointi
Segmentointia käytetään trendien tunnistamiseen. Kohortteja vertailemalla voidaan tunnistaa erilailla suoriutuvia yleisöjä, markkinointikanavia tai verkkosivuston elementtejä. Vierailijoiden käyttäytymistietojen perusteella voidaan räätälöidä markkinointia, verkkosivuston sisältöä ja rakennetta sekä tuotteita ja palveluita.
Suodattimet
Suodattimia voidaan käyttää näkymän tietojen rajoittamiseen tai muokkaamiseen. Suodatusvaihtoehtoja on: suljetaan dataa pois (poistetaan sisäinen liikenne), sisällytetään dataa (ainoastaan omasta tietystä osoitteesta), muokataan dataa (datan yhdenmukaistaminen). Kaikki tiedot, jotka jäävät suodattimiin katoavat lopullisesti.
Tavoitteet
Tavoitteet voivat olla ostoja, liidejä, kirjautumisia, latauksia tai videoiden katselukertoja. Tavoitetyyppejä ovat kohde, kesto, sivuja/näyttöjä istuntoa kohden, tapahtuma. Tavoitteiden avulla voidaan mitata myös polkuja.
Google Analytiikka 4
Google Analytiikka 4 on työkalun uusin versio, jota voidaan käyttää verkkosivustolla, sovelluksessa tai molemmissa yhtä aikaa.
Google Analytiikka 4 käyttöönotto
Tärkeimmät vaiheet käyttöönotossa ovat:
- Tutki tilin rakennetta
- Luo Google Analytics 4 mittauskokonaisuus
- Luo datastriimejä
- Ota datankeruu käyttöön
- Aktivoi Google signaalit (edellytetään tehostettua uudelleen markkinointia ja raportointia varten)
- Linkitä Google Adsiin (importoi Google Ads linkit Universal Analyticsistä tai luo uusia Google Ads linkkejä)
- Linkitä Universal Analyticsin omat tapahtumat Google Analytics 4:ään
- Päivitä Universal Analyticsin tavoitteet ja konversiot Google Analytics 4:ään
- Tarkista konversiot ja tee niistä hintatarjouksia Google Adsissä
- Päivitä yleisöt
- Päivitä verkkokauppa mittaus
- Lisää käyttäjiä
Google Analytiikka raportit
Google Analytiikan raportit tarjoavat erilaisia vastauksia ja samalla auttavat ymmärtämään asiakaspolkua. Raportit voivat olla reaaliaikaisia tai historia dataa tarjoavia raportteja. Elinkaari ja käyttäjä raportit vastaavat kysymyksiin:
- Miten käyttäjä on saavutettu / tullut verkkosivustolle?
- Mitä käyttäjä tekee verkkosivustolla?
- Minkä arvoinen käyttäjä on?
- Kuka käyttäjä on?
Analytiikka tietoa on mahdollista etsiä eri tavoilla. Yleiskatsaus raportit tarjoavat tietoa yhdellä silmäyksellä. Datan vertailu raportit auttavat aikajaksojen vertailussa ja muutosten ymmästämisessä. Raporttien ulottuvuudet ovat dataa kuvaavia määritteitä tai ominaisuuksia. Kaupallistaminen raporttien avulla voidaan analysoida ostotoimintaa verkkokaupassa tai sovelluksessa. Nähdään mikä on keskimääräinen myynti käyttäjää kohden ja mitkä ovat myydyimpiä tuotekategorioita ja tuotteita. Säilyttäminen raportit antaa tietoa miten usein ja miten kauan verkkosivusto tai mobiilisovellus aktivoi käyttäjiä heidän ensimmäisen käynnin jälkeen. Voidaan selvittää, miten arvokkaita käyttäjät ovat ensikäynnin jälkeen saatavien tulojen perusteella.