Hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivujen sijoitusten parantamista Google Haussa tärkeiden avainsanojen osalta ilman että maksetaan näkyvyydestä tai linkkien klikkauksista verkkosivuille. Mitä sinun yrityksen potentiaaliset asiakkaat etsivät Googlesta? Mitä sinä Yrityksenä kerrot Googlelle omista tuotteista ja palveluista? Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on varmistaa, että verkkosivulle tulee sellaisia kävijöitä, jotka oikeasti ovat kiinnostuneita verkkosivun sisällöstä ja jotka oikeasti ovat valmiita ostamaan verkkosivulla tarjottavia tuotteita ja palveluita. Hakukoneoptimointia varten pitää ensin tietää mitä avainsanoja ja hakulauseita asiakas käyttää etsiessään tietoa tuotteista ja palveluista. Asiakas voi olla aluksi vain etsimässä tietoa tai jo valmis ostamaan tuotteen tai palvelun. Googlen Hakukonsolin avulla nähdään millä hakusanoilla käyttäjät ovat etsineet tietoa ja miten hyvin sinun verkkosivut ovat silloin olleet mukana hakutuloksissa. Verkkosivujen sisällön tulee varmistaa se, että sivujen avulla on helppo myydä tuotteita tai palveluita potentiaalisille asiakkaille – eikä pelkästään tarjota ilmaista ”tietoa” kävijöille. Hakukonenäkyvyyttä voidaan parantaa muokkaamalla verkkosivuston sisältöä ja yritysblogia. Tekstin laatu ratkaisee hakukonenäkyvyydessä. Verkkosivun ulkopuolinen optimointi käsittää linkkien hankkimista toisilta verkkosivuilta. Hakukoneoptimoinnissa tehdään ensin hakusana-analyysi ja verkkosivuston tekninen optimointi. Tämän lisäksi tehdään verkkosivujen ja blogi-artikkelien sisäinen optimointi. Verkkosivujen ulkoisessa optimoinnissa keskitytään linkityksiin luotettavilta sivustoilta, maineen kehittämiseen sekä aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa.
Hakukoneoptimoinnin hyödyt
Hakukoneoptimoinnista on monia hyötyjä verkkosivuston omistajalle.
- Korkeampi sijoitus hakutuloksissa – hakukoneoptimoinnin avulla saavutetaan korkeampi sijoitus relevanttien avainsanojen orgaanisissa hakutuloksissa.
- Oikeanlainen liikenne – hakukoneoptimoinnin avulla saadaan lisää oikeanlaista liikennettä verkkosivuille.
- Kustannustehokas tapa markkinoida – hakukoneoptimointi on kustannustehokas tapa markkinoida yrityksen tuotteita ja palveluita niille potentiaalisille asiakkaille, jotka ovat jo kiinnostuneita ja etsivät kyseisiä asioita.
- Bränditietoisuuden kasvattaminen – hakukoneoptimointi auttaa bränditietoisuuden ja näkyvyyden lisäämisessä, kun yritys sijoittuu Googlen hakutuloksissa ensimmäiseksi.
- Sijoitusten syrjäyttäminen vaikeaa – hakukoneoptimoinnilla saavutettujen Google Hakutulosten hyvien sijoitusten syrjäyttäminen on vaikeampaa.
- Vanha domain on arvokas – hakukoneoptimoinnissa vanhojen domainien arvo kasvaa koko ajan eli mitä vanhempi domain yrityksellä on sitä helpompi sillä on näkyä Googlessa.
Hakukoneoptimoinnin vaiheet
Hakukoneoptimoinnin tekemisessä on kolme selkeää vaihetta. Verkkosivujen sisällöt, jotka liittyvät haettavaan asiaan. Linkitykset muilta verkkosivuilta yrityksen verkkosivuille. Teknisillä asioilla nopeutetaan verkkosivuja, että ne olisivat parempia käyttää. Näitä kolmea vaihetta toistetaan niin kauan, että saadaan haluttuja tuloksia aikaiseksi. Näin hakukoneoptimointi laitetaan kuntoon.
Hakusanojen valinta
Googlen avainsanojen suunnittelija (Google Ads). Haetaan ensin yleisellä hakusanalla ja sen jälkeen kokeillaan muita sopivia hakusanoja. Tätä toistetaan monta kertaa ja otetaan sopivat hakusanat talteen. Katsotaan myös ”aiheeseen liittyvät haut”.
Sijoitusten seuranta
Sijoitusten seuranta onnistuu esimerkiksi Serpfox.com työkalulla, joka on ilmainen 10 hakusanalle.
Laskeutumissivut kuntoon
Suunnitellaan ja rakennetaan jokaiselle tärkeälle palvelulle oma laskeutumissivu.
Otsikot kuntoon
Tärkein hakusana perusmuodossa Title-kentän alkuun. Titlen pituus max 58 merkkiä (sisältää välilyönnit). Kirjoitetaan aito ja kiinnostava Title jokaiselle tärkeälle sivulle. Seomofo.com työkalu.
Kirjoitetaan tekstiä tarpeeksi
Jokaiselle liiketoiminnan kannalta tärkeälle laskeutumissivulle tulee kirjoittaa vähintään 500 sanaa tekstiä eli noin A4 paperin verran. Googlen robotti lukee tekstistä jokaisen sanan, vaikka jokainen kävijä ei kaikkia sanoja lukisikaan. Hyödynnetään väliotsikoita ja kirjoitetaan kattavasti kyseisestä aiheesta. Jos tekstiä on alle 300 sanaa, niin verkkosivu on vajaa sisältöinen Googlen mielestä. Englannin kielisillä sivuilla tulisi olla yli 1000 sanaa, koska kilpailu kiinnostuneista lukijoista on kovempaa.
Sisäiset linkit kuntoon
Etusivulta tehdään sisäiset linkit tärkeimpiin palveluihin. Käytetään hakusana-analyysin suosituimpia hakusanoja. Etusivun sisäisellä linkillä kerrotaan Googlelle, että jokin toinen sisäinen sivu on parempi sivu kyseiseen tarkempaan aiheeseen.
Yhteydenottolomake näkyviin
Lisätään yhteydenottolomake jokaiselle tärkeälle alasivulle.
Google My Business käyttöön
Kun Google My Business palvelu otetaan käyttöön päästään karttatulosten kärkeen ja näkyy monella hakusanalla ensimmäisten joukossa. Laitetaan kaikki sopivat toimialat. Upotetaan kartta, jossa on yrityksen nimi ja linkki verkkosivuille (tehdään luotettavuuden takia).
Muuta hakukoneoptimoinnista
Myös nämä asiat tulee huomioida kun tehdään hakukoneoptimointia.
Asiakas
Mitä asiakas oikeastaan etsii? Onko avainsana oikeasti relevantti? Jos käyttäjä etsii vain tietoa niin hakulauseet alkavat yleensä sanoilla Miten, Koska, Miksi. Jos asiakas on jo valmis ostamaan niin haku tehdään yleensä tuoteen nimellä tai tuotemerkillä.
Avainsanat
- Tärkeimmät avainsanat, jotka liittyvät liiketoimintaan, tuotteisiin ja palveluihin (10-30 kpl)
- Avainsanojen hakumäärät ja kilpailu (enemmän hakuja – enemmän kilpailua)
- Käyttäjän aikomus, kun hän käyttää kyseistä avainsanaa
- Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus niin, että jokaista aihetta ja tärkeää avainsanaa kohden on yksi (1) sivu
- Sisältöjen suunnittelu ja kirjoitus valittuja avainsanoja varten
- Mitä tarkempi avainsana eli pidempi hakulause, sitä parempi konversio
- Tarkkoja hakulauseita käyttävät ovat jo lähempänä lopullista ostohetkeä
Google Haku
Kun teet Google Haun saat hakutuloksia kyseisellä avainsanalla. Katso myös tulos-sivun lopussa oleva lista ”Aiheeseen liittyvät haut” niin saat hyviä ideoita muista hakulauseista site:yritys.fi
Kuvat
- Kuvan-nimi-optimoitu
- Kuva koon optimointi
- Tiedosto koon minimointi (alle 200k)
- Kuvan ALT-attribuutti
Sivukartta
XML sivukartta on tiedosto, jossa on kerrottu kaikki domainin yksittäiset sivut ja niiden URL osoitteet. Kerrotaan tärkeimmät verkkosivut Googlelle indeksointi varten. Vähemmän tärkeät sivut jätetään pois sivukartasta (login-sivu, rekisteriseloste). Tiedosto siirretään Google Search Consoleen.
www.yritys.fi/sitemap_index.xml