Blogi

Sosiaalisen median markkinointi

Sosiaalisen median markkinointi hyödyntää sosiaalisen median alustoja yrityksen tuotteiden ja palveluiden markkinointiin. Tämä tarjoaa yrittäjälle mahdollisuuden rakentaa suoraa ja henkilökohtaista yhteyttä asiakkaisiin, parantaa bränditietoisuutta ja luoda yhteisöllisyyttä. Sosiaalisen median markkinointi on myös kustannustehokasta, sillä se mahdollistaa laajan yleisön tavoittamisen pienemmällä budjetilla ja tarjoaa arvokasta dataa asiakkaiden käyttäytymisestä ja mieltymyksistä.

Sisällysluettelo

Sosiaalisen median markkinointi

Sosiaalisessa mediassa voidaan markkinoida yrityksen tuotteita ja palveluita. Postaaminen ilmaiseksi sosiaaliseen median. Maksullinen sosiaalisen median mainonta. Tee suunnitelmallisesti. Rakenna omaa yhteisöä.

Sosiaalisen median käyttö yrityksissä

SoMen käyttö yrityksissä: 38% (2013) -> 74% (2020).
https://www.stat.fi/
https://tilastokeskus.fi/
Eri toimialoilla käytetään eri tavoin: eniten IT ja viestintä, vähiten rakentamisessa
https://tilastokeskus.fi/

Sosiaalisen median käyttötarkoitukset yrityksessä

  • Yrityksen imagon kehittäminen (Brändi)
  • Tuotteiden ja palveluiden markkinointi
  • Asiakkaiden mielipiteiden, arviointien, kysymysten vastaanotto ja niihin vastaaminen
  • Osallistaa asiakkaat tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen ja innovointiin
  • Yhteistyö kumppaneiden ja muiden organisaatioiden kanssa
  • Rekrytointi
  • Näkemyksien, mielipiteiden ja tiedon jakaminen yrityksen sisällä

Sosiaalisen median tilastot

Harto Pönkä: Sosiaalisen Median Katsaus 04/2021
https://www.slideshare.net/hponka/sosiaalisen-median-katsaus-042021
https://speakerdeck.com/hponka/2021

Sosiaalisen median kanavat

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • YouTube
  • TikTok
  • Snapchat
  • Pinterest
  • Vimeo

Mitkä sosiaalisen median kanavat kannattaa valita?

Sinun tulee olla niissä SoMe-kanavissa, joissa potentiaaliset maksavat asiakkaat ovat.

  • Missä ovat kohderyhmäsi, kenelle kohdistat viestisi?
  • Millaista sisältöä ja mitä tietoa sinun tulee jakaa houkutellaksesi unelma-asiakkaita?
  • Missä kanavissa ostajapersoonat ovat todennäköisimmin?
  • Missä kanavissa käytetty aika ja raha tuottavat parhaat tulokset eli lisää liidejä ja asiakkaita?

Näin verkostoidut SoMessa

Seuraa SoMessa kilpailijoita ja potentiaalisia asiakkaita. Tykkää, kommentoi, kysy, jaa edelleen “sharing is caring”. Pelkkä SoMessa “oleminen” tai “newsfeedin scrollaaminen” ei riitä, vaan aktiivisuus
palkitaan! Tee yhteistyötä esim. Instagramissa LIVE-lähetys toisen yrityksen kanssa.

Miten estää SoMe-häirintä?

  • Laita SoMe-tili “private” moodiin ja päästä seuraajiksi vain luotetut tilit.
  • Estä postausten kommentointi kokonaan tai moderoi manuaalisesti itse.
  • Vain ostaneet asiakkaat voivat arvioida tuotteita verkkokaupassa.
  • Piilota Facebook-ryhmä eli kutsun saavat vain he jotka saavat linkin.
  • Blokkaa henkilö tai yritys heti ensimmäisen häirintä viestin jälkeen.
  • Tutustu Someturvaan, joka on ensimmäinen 24/7 palvelu, joka suojaa sinua päivittäisiltä sosiaalisen median vaaroilta ja auttaa, kun kohtaat ongelmatilanteita.

Sosiaalisen median suunnitelma

Pohdi seuraavia asioita.
Mitä SoMe-kanavia sinun kannattaisi hyödyntää? Miksi?
Kuinka usein julkaiset? Milloin teet julkaisut valmiiksi? Millä työkalulla ajastat?
Minkälaista sisältöä julkaiset? Hyödynnä tässä myös yritysblogin tekstit!
Laita julkaisut kalenteriin.
Mikäli mahdollista kirjoita kaikki julkaisut etukäteen valmiiksi ja ajasta ne sopivalla
työkalulla. Tee tämä työ esim. kerran kuukaudessa 1-2 päivän aikana.

SoMe-julkaisun suunnittelu

Minkälaista sisältöä SoMeen kannattaa jakaa?
Minkälaisia julkaisujen kannattaa olla, että asiakkaat kiinnostuvat?
Mieti kohderyhmääsi – mikä heitä kiinnostaa?
Teemat ja sisältötyypit
Mene heti asiaan, harva jaksaa lukea tai katsoa pitkään, jos asia ei selviä heti alussa.
Joku tykkää silotelluista kuvista ja joku toinen itse otetuista.
Testaa, kehitä ja seuraa analytiikkaa

Hastagit

Jokaiseen julkaisuun on suositeltavaa lisätä hastageja, koska käyttäjät etsivät tietoa
myös niiden avulla. Hastagissa ei voi käyttää välimerkkejä tai välilyöntejä.

#wordpress #verkkosivut tai #wordpressverkkosivut

Omaan yritystoimintaan ja toimialaan kuuluvia hastageja kannattaa ottaa seurantaan,
koska niiden avulla voi saada inspiraatiota oman SoMe-kanavan ylläpitämiseen ja
samalla voi myös tarkkailla kilpailijoiden toimintaa.

Sosiaalisen median kehittäminen

Pohdi seuraavia asioita ja kirjoita muistiinpanot!
Voisitko ottaa käyttöön jonkin uuden SoMe-kanavan?
Minkälaisia uusia julkaisuja voisit tehdä jatkossa?
Miten saisit tehostettua omaa työtäsi niin, että tekisit useammin päivityksiä?
Miten saisit kehitettyä myös omaa henkilöbrändiäsi SoMen avulla?
Voisitko rakentaa yhteisöä SoMessa (esim. Facebook ryhmä)?

70 / 100

Pidätkö sisällöstä?

Jaa tämä sivu sosiaaliseen mediaan.

LinkedIn
Facebook
Threads
X
WhatsApp
Email

Etsitkö hyvää yhteistyökumppania?

Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää sinun tarpeista, toiveista ja tavoitteista.

Ota yhteyttä

Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden kuluessa
Juha Savilaakso

Juha Savilaakso

DI, KTM, Yrittäjä, Toimitusjohtaja

Juha Savilaakso on diplomi-insinööri ja kauppatieteiden maisteri Oulun yliopistosta. Juhalla on myös jatko-opinnot Aalto yliopiston koulutusohjelmista Financial Executive ja Liiketoiminta 360 sekä yrittäjän ammattitutkinto Careeriasta. Nyt hän auttaa yrittäjiä ja yrityksiä menestymään digitaalisen markkinoinnin ja koulutuksen avulla.

Katso tapahtumat

Kalenterista löydät kaikki tapahtumat. Rekisteröidy tapahtumaan ja tule mukaan oppimaan lisää digimarkkinoinnista.