Search
Close this search box.
Palvelu

Verkkokauppa

Verkkokauppa on yrityksesi näyteikkuna internetissä ja mahdollistaa sinun tuotteiden ja palveluiden myynnin vuorokauden jokaisena hetkenä. Verkkokauppa kannattaa tehdä sinun tarpeiden, toiveiden ja yritysilmeen mukaan dynaamisella ja joustavalla WordPress ja WooCommerce alustalla.

Sisällysluettelo

Verkkokauppa yritykselle

Verkkokauppa yritykselle projektia suunniteltaessa kannattaa pohtia seuraavia asioita. Miten saadaan nykyiset asiakkaat asioimaan jatkossa verkossa? Miten saadaan uusia asiakkaita verkkokauppaan? Miten sitoutetaan jo kerran ostaneet asiakkaat verkkokauppaan ja tehdään heistä vakioasiakkaita verkkokaupassa? Miten verkkokauppa optimoidaan tehokkaaseen myyntikuntoon? Tässä haasteellisessa tilanteessa WordPress + WooCommerce on hyvä ratkaisu. WordPress ja WooCommerce yhdessä mahdollistavat toimivan verkkokaupan rakentamisen. WooCommerce on käytännössä lisäosa, joka asennetaan WordPress julkaisujärjestelmään. WooCommerce perusosalla voidaan verkkokauppaan lisätä tuotteet (tuotteen nimi, hinta, tuotekuvat, tuotetiedot ja tuoteryhmät). Perusosa muodostaa myös automaattisesti kauppasivun, ostoskorin, maksusivun ja asiakkaan tilisivun.

Verkkokaupan hyödyt

  • Verkkokaupalla on mahdollisuus lisätä yrityksen myyntiä.
  • WordPress ja WooCommerce alustoja tullaan ylläpitämään ja kehittämään myös jatkossa aktiivisesti, joten tulevaisuus on turvattu näiden työkalujen kanssa.
  • WooCommerce verkkokaupan ulkoasu on räätälöitävissä sinun toiveiden mukaiseksi. Tämän mahdollistaa WordPress + Elementor Pro + WooCommerce yhdistelmä, jolla Digiagentti tekee verkkokaupat.
  • WooCommerce verkkokaupassa tuotteiden lisääminen ja ylläpito on helppoa.
  • WooCommerce verkkokauppaan voidaan liittää useita maksujärjestelmiä helpottamaan asiakkaan maksuprosessia.
  • WooCommerce verkkokaupassa asiakkaan ostoprosessi tehdään helpoksi. Kaikki tapahtumat tallentuvat muistiin ja yritys saa tarvittaessa sähköposti-ilmoitukset tilauksista. Asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavat monet tekijät verkkosivuston ja verkkokaupan visuaalisuudesta ja käytettävyydestä, maksu- ja toimitustapoihin. Kokonaisuuden pitää toimia moitteettomasti. Ostopolun eri vaiheita pitää seurata analytiikalla ja tutkia missä vaiheessa asiakkaita tippuu ostopolulta pois.
  • Verkkokauppa rakennetaan asiakkaan ostopolkua ja korkeaa konversioita ajatellen. Ulkoasu räätälöidään asiakkaan tuotteille ja palveluille. Tarkka kohderyhmä, mitattavat konversiopisteet, markkinointi toimenpiteet ja verkkokaupan kasvu auttavat kokonais myynnin kasvussa.

Verkkokaupan haasteet

Seuraavat asiat saattavat muodostua verkkokaupoissa haasteiksi tai ongelmiksi.

  • Hakukoneoptimointi puuttuu tai siihen ei panosteta tarpeeksi. Kilpailijat voittavat yrityksen verkkokaupan hakutuloksissa ja hakukone näkyvyydessä.
  • Verkkokaupan kehittämiseen ei panosteta tarpeeksi. Kehittäminen vaatii käytännössä yhden työntekijän täysipäiväisesti.
  • Verkkokaupan laajennettavuutta ei ole otettu huomioon projektin alkuvaiheessa ja tämä muodostuu ongelmaksi, kun verkkokaupan tuotemäärät ja myyntimäärät kasvavat. Pahimmassa tapauksessa verkkokauppa-alustaa joudutaan vaihtamaan jossain vaiheessa.
  • Maksettuun mainontaan (Facebook, Google) ei panosteta tarpeeksi ja kilpailijat voittavat yrityksen verkkokaupan näkyvyydessä.
  • Sisältöihin ei panosteta tarpeeksi ja täten hakukoneet eivät löydä tuotteita tai sisältöjä.
  • Verkkokauppa yritykselle ei palvele oikein asiakasta eikä täten hyödytä yritystä. Asiakkaan tarpeita ei ole siis määritelty riittävän hyvin.

Miksi verkkokaupassa ostaminen peruutetaan?

Tutkimuksen mukaan (Paytrail 2019) seuraavat asiat ovat aiheuttaneet ostojen peruutuksia verkkokaupoissa.

  • Verkkokauppa ei tarjonnut asiakkaan haluamaa maksutapaa.
  • Verkkokauppa tuntui epäluotettavalta.
  • Epävarmuus ehdoista (palautuskäytäntö, toimitusmenettely, …)
  • Asiakkaalla ei ollut mahdollisuutta hakea tuotetta itse.
  • Henkilötietojen rekisteröinti tuntui liian vaivalloiselta.
  • Kokonaishinta toimituksineen oli liian kallis.
  • Maksuprosessi ei toiminut.
  • Asiakas ei halunnut tai voinut käyttää pankkitunnuksia.
  • Verkkosivustolla oli teknisiä ongelmia.

Verkkokaupan markkinointi

Kun verkkokauppa yritykselle on rakennettu ja toiminta valmis ei kukaan tiedä sen olemassa olosta. Nykyiset asiakkaat tulee saada verkkokauppaan. Kaikissa asiakaskanavissa (sähköpostilista, LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter) tulee kertoa viestiä uudesta verkkokaupasta. Mainosta kivijalkaliikkeessä, että uusi verkkokauppa on avattu. Muista puskaradio eli suusta suuhun markkinointi, johon voidaan tehdä suosittelukampanja ja antaa alennusta verkkokaupassa. Uusien asiakkaiden hankinta on erittäin tärkeä osa verkkokaupan markkinointia. Uudelleenmarkkinointia kohdistetaan niihin kävijöihin, jotka ovat jo käyneet verkkokaupassa, mutta eivät ole vielä ostaneet. Tässä toimii kohdennettu Facebook mainonta. Asiakkaat, jotka ovat jo ostaneet, niin heille voidaan kohdistaa sähköpostimarkkinointia ja kohdennettua Facebook mainontaa. Uusien tuotteiden kohdalla voidaan tehdä kampanjoita isommille kohderyhmille.

Hakukoneoptimointi verkkokaupan markkinoinnissa

Verkkokauppaan ja tuotekuvauksiin tehdään sisältöä, jota potentiaaliset asiakkaat hakevat hakukoneista. Tutkitaan verkkokaupan tärkeimmät tuotteet ja hakukoneoptimoidaan niihin liittyvä sisältö eli hakusanat, tuotekuvaukset ja muu sisältö (blogi).

Sähköpostilista verkkokaupan markkinoinnissa

Verkkokauppaan tulee asentaa mahdollisuus asiakkaille liittyä yrityksen / verkkokaupan sähköpostilistalle.

Sosiaalinen media verkkokaupan markkinoinnissa

Sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa.

Maksettu mainonta verkkokaupan markkinoinnissa

Verkkokaupan markkinoinnissa käytetään hyväksi maksettua mainontaa, joka on investointi. Tässä hyödynnetään Facebook mainontaa ja Google Ads mainontaa, jossa viestiä kohdennetaan avainsanoilla, hakusanoilla ja kohderyhmillä.

Verkkokaupan kilpailu

Verkkokauppa yritykselle kilpailee näkyvyydestä ja menestyksestä muiden samalla toimialalla olevien verkkokauppojen kanssa. Kilpailua käydään myös kivijalkaliikkeiden kanssa. Kilpailijoiden hakusanojen osalta tutkitaan mitä hakusanoja kilpailijat käyttävät omissa verkkokaupoissaan.

Verkkokaupan kehittäminen

  • Hakukonenäkyvyyttä optimoidaan seuraamalla analytiikkaa, mistä kävijät tulevat verkkokauppaan, testaamaal uusia hakusanoja ja maksettua mainontaa.
  • Verkkokaupan optimoinnilla tarkoitetaan asiakkaan oston helpottamista. Verkkokaupan tulee olla selkeä ja ostoskoriin lisäämisen olla helppoa ja tilausprosessin toimia moitteettomasti. Testataan, että verkkokauppa toimii kaikilla laitteilla hyvin. Tetataan, että verkkokaupan latausajat ovat nopeita.
79 / 100

Piditkö sisällöstä?

Jaa tämä sivu sosiaaliseen mediaan.

LinkedIn
Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email

Etsitkö hyvää yhteistyökumppania?

Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää sinun tarpeista, toiveista ja tavoitteista.

Ota yhteyttä

Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden kuluessa
Juha Savilaakso

Juha Savilaakso

DI, KTM, Yrittäjä, Toimitusjohtaja

Juha Savilaakso on diplomi-insinööri ja kauppatieteiden maisteri Oulun yliopistosta. Juhalla on myös jatko-opinnot Aalto yliopiston koulutusohjelmista Financial Executive ja Liiketoiminta 360 sekä yrittäjän ammattitutkinto Careeriasta. Nyt hän auttaa yrittäjiä ja yrityksiä menestymään digitaalisen markkinoinnin avulla.