Digimainonta
Digimainonta eli digitaalinen mainonta on maksettua mainontaa, joka tuo lisänäkyvyyttä ja kävijöitä verkkosivuille ja verkkokauppaan. Maksettu digimainonta voi olla Facebook-mainontaa tai Google-mainontaa ja ne vaativat aina mainosbudjetin ja työtä, jotta mainokset saadaan pyörimään ja toimimaan yrityksen haluamalla tavalla.
Maksettu mainonta
Tässä on kuvattu joitakin maksetun mainonnan eri muotoja.
- Google hakusanamainonta – mainostaja maksaa hakukoneelle kun joku klikkaa mainosta. Summa vaihtelee alueen, hakusanan, sesongin ja toimialan mukaan. Mainonnan hintaan vaikuttaa myös Googlen antamat mainonnan laatupisteet.
- Google Display-mainonta – 90% internetin käyttäjistä tässä mainosnäyttöverkossa. Mainos voi näkyä verkkosivuilla bannerina, videoissa, mobiilisovelluksissa. Ostajapersoonat, edulliset klikkihinnat verrattuna hakuverkkoon.
- Google Discovery-mainonta – Discovery-syöte eli Googlen mobiilisovelluksessa käyttäjälle nostettuja uutisia ja mainoksia, Gmail, YouTube. Muistuttaa SoMe-mainontaa.
- YouTube-mainonta – esim. brändimainontaa 2. suurimmassa hakukoneessa. Tuote- ja palveluvideoilla tulee olla tavoite, suunniteltu YouTubea varten ja kohdistaminen tehokasta.
- Google Shopping – hakukoneessa esitellään tuotteita tai palveluita kuvamainoksina, joissa näkyy tuotteen tiedot, nimi, hinta ja yrityksen nimi. Käyttäjä pääsee tarkastelemaan tuotteita ennen kuin hänen tarvitsee klikata itseään verkkosivustolle.
- SoMe-mainonta – Facebook, Instagram (Facebook Business Managerin kautta Facebook-pikseliä hyödyntäen.
- Vaikuttajamarkkinointi – vaikuttajalle maksetaan, että hän tekee yhdessä sovittua sisältöä.
Mainosbudjetti
Mainosbudjetin koko riippuu näkyvyyden laajuudesta, jota mainonnalla tavoitellaan.
Esimerkki budjetti – pieni yritys
- Esimerkiksi kahvila, palvelun tarjoaja tai muu vastaava
- Minimi budjetti 100 €/kk
- Instagram 5 €/pvä ja 6 pvä = 30 €/kk
- Facebook 5 €/pvä ja 10 pvä = 50 €/kk
- Facebook + Instagram uudelleenmarkkinointi 20 €/kk
- Kaikki työ tehdään itse = 0 €/kk
Esimerkki budjetti – kivijalkaliike
- Esimerkiksi sisustusliike, vaatemyymälä tai muu tavaramyymälä
- Budjetti 300-500 €/kk
- Facebook 10 €/pvä ja 10 pvä = 100 €/kk
- Instagram 10 €/pvä ja 7 pvä = 70 €/kk
- Facebook 10 €/pvä ja 7 pvä = 70 €/kk
- Facebook 10 €/pvä ja 7 pvä = 70 €/kk
- Google hakusanamainonta 100 €/kk
Esimerkki budjetti – teknologiayritys
- Esimerkiksi kansainvälistymiseen tähtäävä korkean osaamisen teknologiayritys
- Budjetti 1000 €/kk
- LinkedIn 30 €/pvä ja 10 pvä = 300 €/kk
- Twitter 10 €/pvä ja 10 pvä = 100 €/kk
- LinkedIn 10 €/pvä ja 20 pvä = 200 €/kk
- Facebook ja YouTube videot = 300 €/kk
- Sähköpostimarkkinointi-alusta 100 €/kk