Search
Close this search box.
Palvelu

Digimainonta

Digimainonta on internetissä tapahtuvaa mainontaa, joka kohdistuu tarkasti valittuun yleisöön analytiikan avulla. Digimainonnan tarkoitus on saavuttaa potentiaaliset asiakkaat kustannustehokkaasti, lisäten näkyvyyttä ja myyntiä. Yrittäjälle digitaalinen mainonta tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa laajemman yleisön, mitata mainonnan tehokkuutta reaaliajassa ja optimoida markkinointistrategioita.

Sisällysluettelo

Digimainonta

Digimainonta eli digitaalinen mainonta on maksettua mainontaa, joka tuo lisänäkyvyyttä ja kävijöitä verkkosivuille ja verkkokauppaan. Maksettu digimainonta voi olla Facebook-mainontaa tai Google-mainontaa ja ne vaativat aina mainosbudjetin ja työtä, jotta mainokset saadaan pyörimään ja toimimaan yrityksen haluamalla tavalla.

Maksettu mainonta

Tässä on kuvattu joitakin maksetun mainonnan eri muotoja.

  • Google hakusanamainonta – mainostaja maksaa hakukoneelle kun joku klikkaa mainosta. Summa vaihtelee alueen, hakusanan, sesongin ja toimialan mukaan. Mainonnan hintaan vaikuttaa myös Googlen antamat mainonnan laatupisteet.
  • Google Display-mainonta – 90% internetin käyttäjistä tässä mainosnäyttöverkossa. Mainos voi näkyä verkkosivuilla bannerina, videoissa, mobiilisovelluksissa. Ostajapersoonat, edulliset klikkihinnat verrattuna hakuverkkoon.
  • Google Discovery-mainonta – Discovery-syöte eli Googlen mobiilisovelluksessa käyttäjälle nostettuja uutisia ja mainoksia, Gmail, YouTube. Muistuttaa SoMe-mainontaa.
  • YouTube-mainonta – esim. brändimainontaa 2. suurimmassa hakukoneessa. Tuote- ja palveluvideoilla tulee olla tavoite, suunniteltu YouTubea varten ja kohdistaminen tehokasta.
  • Google Shopping – hakukoneessa esitellään tuotteita tai palveluita kuvamainoksina, joissa näkyy tuotteen tiedot, nimi, hinta ja yrityksen nimi. Käyttäjä pääsee tarkastelemaan tuotteita ennen kuin hänen tarvitsee klikata itseään verkkosivustolle.
  • SoMe-mainonta – Facebook, Instagram (Facebook Business Managerin kautta Facebook-pikseliä hyödyntäen.
  • Vaikuttajamarkkinointi – vaikuttajalle maksetaan, että hän tekee yhdessä sovittua sisältöä.

Mainosbudjetti

Mainosbudjetin koko riippuu näkyvyyden laajuudesta, jota mainonnalla tavoitellaan.

Esimerkki budjetti – pieni yritys

  • Esimerkiksi kahvila, palvelun tarjoaja tai muu vastaava
  • Minimi budjetti 100 €/kk
  • Instagram 5 €/pvä ja 6 pvä = 30 €/kk
  • Facebook 5 €/pvä ja 10 pvä = 50 €/kk
  • Facebook + Instagram uudelleenmarkkinointi 20 €/kk
  • Kaikki työ tehdään itse = 0 €/kk

Esimerkki budjetti – kivijalkaliike

  • Esimerkiksi sisustusliike, vaatemyymälä tai muu tavaramyymälä
  • Budjetti 300-500 €/kk
  • Facebook 10 €/pvä ja 10 pvä = 100 €/kk
  • Instagram 10 €/pvä ja 7 pvä = 70 €/kk
  • Facebook 10 €/pvä ja 7 pvä = 70 €/kk
  • Facebook 10 €/pvä ja 7 pvä = 70 €/kk
  • Google hakusanamainonta 100 €/kk

Esimerkki budjetti – teknologiayritys

  • Esimerkiksi kansainvälistymiseen tähtäävä korkean osaamisen teknologiayritys
  • Budjetti 1000 €/kk
  • LinkedIn 30 €/pvä ja 10 pvä = 300 €/kk
  • Twitter 10 €/pvä ja 10 pvä = 100 €/kk
  • LinkedIn 10 €/pvä ja 20 pvä = 200 €/kk
  • Facebook ja YouTube videot = 300 €/kk
  • Sähköpostimarkkinointi-alusta 100 €/kk
70 / 100

Piditkö sisällöstä?

Jaa tämä sivu sosiaaliseen mediaan.

LinkedIn
Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email

Etsitkö hyvää yhteistyökumppania?

Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää sinun tarpeista, toiveista ja tavoitteista.

Ota yhteyttä

Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden kuluessa
Juha Savilaakso

Juha Savilaakso

DI, KTM, Yrittäjä, Toimitusjohtaja

Juha Savilaakso on diplomi-insinööri ja kauppatieteiden maisteri Oulun yliopistosta. Juhalla on myös jatko-opinnot Aalto yliopiston koulutusohjelmista Financial Executive ja Liiketoiminta 360 sekä yrittäjän ammattitutkinto Careeriasta. Nyt hän auttaa yrittäjiä ja yrityksiä menestymään digitaalisen markkinoinnin avulla.