Hakukoneoptimointi prosessi
Hakukoneoptimointi prosessi kuvaa hakukoneoptimoinnin vaiheet. Miten hakukoneoptimoinnin prosessi etenee? Mitä toimenpiteitä kokonaisvaltainen hakukoneoptimoinnin työ pitää sisällään? Mikä toimenpiteissä on oikeasti oleellista? Millä toimintamalleilla erotutaan positiivisesti kilpailijoista?
Hakukoneoptimointi prosessi vaatii todella laaja-alaista työtä. Yksi projekti pitää sisällään todella monta erillistä toimenpidettä. Hakukoneoptimointi voidaan jakaa sivuston sisäiseen ja sivuston ulkoiseen hakukoneoptimointiin. Hakukoneoptimointia tehdään sivuston käyttäjät ja hakukoneet mielessä. Hakukoneoptimoinnin ala kehittyy jatkuvasti, joten siksi työ on myös jatkuvaa. Tärkeintä on noudattaa kaikessa toiminnassa Googlen ohjeistuksia niin tuloksia saadaan aikaan parhaiten.
Tavoitteet
Hakukoneoptimointi prosessi alkaa tavoitteiden määrittelyllä. Tavoitteet luovat kehykset tekemiselle ja määrittävät ensisijaiset mittarit.
Tavoitteena lisää myyntiä
Hakukoneoptimoinnin tavoitteena voi olla lisätä yrityksen myyntiä myymälässä tai verkkokaupassa.
Tavoitteena brändin tunnettuus
Hakukoneoptimoinnin tavoitteena voi olla lisätä yrityksen brändin tunnettuuden kasvu.
Tavoitteena työnantajamielikuvan parantaminen
Hakukoneoptimoinnin tavoitteena voi olla parantaa yrityksen työnantajamielikuvaa.
Nykytilanteen analyysi
Hakukoneoptimointi prosessi vaatii myös nykytilanteen analyysin, jossa selvitetään mistä lähdetään liikkeelle hakukoneoptimoinnin työssä.
Nykyinen näkyvyys
Yrityksen nykyinen näkyvyys tutkitaan hakukoneissa ja sosiaalisessa mediassa.
Kilpailija-analyysi
Kilpailija-analyysissä tutkitaan kilpailijat, heidän toiminta ja näkyvyys hakukoneissa ja sosiaalisessa mediassa.
SEO-auditointi
SEO-auditoinnissa tutkitaan hakukoneoptimoinnin nykyinen tilanne.
Analytiikan analyysi
Yrityksen analytiikan taso ja laajuus analysoidaan.
Avainsanatutkimus
Avainsanatutkimuksessa selvitetään millä avainsanoilla yrityksen kannattaa lähtä tavoittelemaan hakukonenäkyvyyttä. Oikeat avainsanat rakentavat perustaa hakukoneoptimoinnin työlle.
Avainsanastrategia
Avainsanastrategia määrittää millä tavalla avainsanoilla pyritään rakentamaan näkyvyyttä.
Avainsana-analyysi
Avainsana-analyysissä selvitetään kuinka kilpailtuja avainsanat ovat yrityksen toimialalla. Analysoidaan avainsanat ja avainsanojen pitemmät yhdistelmät.
Hakukoneoptimointi strategia
Hakukoneoptimointi strategia yhdistää kaiken edellä mainitun ja määrittää toimintasuunnitelman tulevalle hakukoneoptimointi työlle. Strategia määrittelee konkreettiset toimet, mitä ja miten lähdetään toimimaan saatavilla olevien resurssien ja budjetin rajoissa.
Verkkosivuston rakenne
Verkkosivuston hyvä rakenne auttaa käyttäjiä ja Googlea ymmärtämään verkkosivustoa paremmin ja tarjoaa parhaat edellytykset hyvälle näkyvyydelle. Verkkosivuston rakenteen tulee huomioida yrityksen tuotekohtainen ja palvelukohtainen näkyvyys.
Sisältösuunnitelma
Sisältösuunnitelma määrittää mitä sisältöjä verkkosivustolle tuotetaan – esimerkiksi palveluiden kuvaukset, blogi artikkelit sekä tuotteiden kuvaukset verkkokauppaan.
Kategoriat
Kategoriat määrittävät miten verkkosivuston sisällöt ryhmitellään – esimerkiksi blogi kirjoitukset ja verkkokaupan tuotteet.
Sisäiset linkit
Verkkosivuston sisäiset linkit ohjaavat käyttäjiä muihin sisältöihin ja kertovat hakukoneille miten sisällöt liittyvät toisiinsa verkkosivuston sisällä.
URL-rakenne
Verkkosivuston URL-rakenteen tulee olla sellainen, että hakukoneet ymmärtävät sitä parhaalla mahdollisella tavalla. URL-osoitteet eivät saa olla liian pitkiä.
Navikaatio
Navikaatio ohjaa käyttäjiä liikkumaan verkkosivustolla.
Murupolut
Murupolut kertovat missä kohtaa verkkosivuston rakennetta käyttäjä on sillä hetkellä.
Verkkosivuston sisällöt
Hakukoneoptimointi prosessi varmistaa, että verkkosivuston sisällöt ovat kunnossa, sillä ne ovat suuressa osassa, miten hyvin hakukoneoptimointi onnistuu suhteessa kilpailijoihin. Verkkosivustot kilpailevat toisiaan vastaan näkyvyydessä sisältöjen määrässä, laajuudessa ja laadussa. Mitä verkkosivustolla lukee ja näkyy (kuvat ja videot) sekä miten nämä on käyttäjien ja hakukoneiden ymmärrettävissä?
Käytettävyys
Verkkosivuston käytettävyys palvelee käyttäjiä.
Sisältöjen laatu
Sisältöjen tulee olla niin laadukkaita kuin mahdollista, sillä laadukkain sisältö saa käyttäjät tulemaan sivustolle uudestaan ja tämä lisää näkyvyyttä entisestään hakukoneissa.
Sisältöjen skaalautuvuus
Sisältöjen tulee olla skaalautuvia ja responsiivisia, että ne täyttävät hakukoneiden tekniset vaatimukset sisällöille.
SEO-sisällöt
SEO-sisällöt parantavat sivuston näkyvyyttä hakukoneissa.
Metatiedot
Metatiedot auttavat hakukoneita hahmottamaan paremmin mistä aiheesta sivustolla on kyse.
EEAT
Google arvostaa yhdistelmää EEAT eli Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness.
Kuvien optimointi
Kuvien optimointi tulee suorittaa oikealla tavalla, että verkkosivuston kuvat auttavat sivustoa latautumaan nopeasti ja ne myös löytyvät hakukoneista.
Konversio-optimointi
Konversio-optimointi parantaa verkkosivuston käyttäjien muuttumista ostaviksi asiakkaiksi.
Tekninen hakukoneoptimointi
Tekninen hakukoneoptimointi varmistaa, että kaikki yksityiskohdat ovat aseteltu oikein verkkosivustolla hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Se varmistaa, että sivusto löytyy hakukoneista, vastaa niiden vaatimuksia ja hakubottien on helppo käydä läpi, indeksoida ja ymmärtää verkkosivustoa.
Verkkosivuston turvallisuus
Verkkosivustolla tulee olla käytössä SSL-sertifikaatti eli URL-osoitteen tulee olla muotoa https eli tietoturvan olla kunnossa.
Verkkosivuston nopeus
Verkkosivuston nopeus vaikuttaa näkyvyyteen hakukoneissa. Tämän takia tulee webhotelli valita niin, että se mahdollistaa verkkosivuston nopean latautumisen. Kuvien ja videoiden tulee olla kevyitä ja oikean kokoisia.
Tekniset yksityiskohdat
Teknisiä yksityiskohtia ovat muun muassa: canonicalit, sivukartta, robot.txt, hreflang, robots meta tag.
Strukturoitu data
Strukturoitu data auttaa hakukonetta ymmärtämään sivustoa ja sen sisältöä paremmin.
Schema
Schema kertoo minkälaista sisältöä on sivustolla.
Google hakukonsoli
Google hakukonsoli kertoo millä hakusanoilla ja sijoituksilla verkkosivusto näkyy Googlen hakutuloksissa.
Sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi prosessi ulottuu myös verkkosivuston ulkopuolelle. Sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi määrittelee tehtävät ja toimenpiteet, jotka pyrkivät kasvattamaan verkkosivuston auktoriteettiä ja luotettavuutta.
Ulkopuoliset linkit
Ulkopuoliset linkit sivustolle ja sivustolta pois auttavat hakukoneita ymmärtämään kontekstia ja toimialaa, missä sivusto toimii.
Brändimaininnat
Brändisignaalit kertovat kuinka laajasti näkyvyyttä on rakennettu.
Google yritysprofiili
Google yritysprofiili auttaa yritystä parempaan näkyvyyteen Google Haussa ja Kartassa.
NAP-tiedot
NAP-tiedot eli Name, Address, Phone tulee olla samat kaikkialla internetissä ja sosiaalisessa mediassa, että Google hahmottaa tarkkaan mistä yrityksestä on kyse ja missä se sijaitsee.
Sosiaalisen median näkyvyys
Yrityksen näkyvyys sosiaalisessa mediassa ja aktiivisuus siellä auttaa brändin rakennusta ja näkyvyyden kasvua monikanavaisesti ja antaa epäsuoran vaikutuksen hakukone näkyvyyteen.
Analytiikka
Hakukoneoptimointi prosessi nivoutuu yhteen ja muodostaa jatkuvan syklin analytiikan avulla, joka yhdistää hakukoneoptimoinnin prosessissa eri osa-alueita. Analytiikka on tärkeä toiminnallisuus, kun hakukoneoptimointia tehdään prosessina pitkällä tähtäimellä useita kuukausia. Prosessi vaatii jatkuvia toimenpiteitä ja säätöä analytiikasta saatavien tulosten perusteella.