Sähköpostimarkkinointi
Sähköpostimarkkinointi tarkoittaa toimintaa, jossa sähköpostien lähetyksellä saadaan markkinointi toimimaan automaattisena myyntikanavana. Ideana on auttaa lukijoita ja lähettää paljon hyviä ja relevantteja viestejä, jotka muuttavat lukijat maksaviksi asiakkaiksi.
- Oikeita viestejä, oikeille henkilöille, oikeaan aikaan, sopivan usein (löytyy kokeilemalla).
- Sähköpostimarkkinointi on asiakaspalvelua, asiakkaille lisäarvon tuottamista.
- Kerää sähköpostilistaa asiakkaista ja muista kiinnostuneista (liidi).
- Tee säännöllisesti ja aloita esim. kerran kuukaudessa.
- Älä päästä listaa “kylmäksi” pitämällä radiohiljaisuutta liian pitkään.
- Sisältötyypit: uutiskirje, asiakaskirje, tiedote, kampanjakirje, mainoskirje, tarjous, tapahtumakutsu, tilausvahvistus, salasanan vaihto, toimitustiedot, yms.
- Lähetä 4 sisältökirjettä ja sen jälkeen 1 myyntikirje niin myyntiä ei tuputeta liian usein.
- GDPR: https://tietosuoja.fi/gdpr
Sähköpostimarkkinoinnin hyödyt
- Mahdollisesti hyvin pienet kustannukset.
- Sähköpostilista sinun omistuksessa, oma kanava ja ihmiset antaneet suostumuksensa.
- Erittäin kohdennettua eli sinä valitset henkilöt, jotka näkevät sähköpostiviestisi.
- Usein hyvä konversioprosentti palaavien asiakkaiden ansiosta.
- Voidaan automatisoida.
- Jos ihminen poistuu listalta, se voi olla myös hyvä uutinen – ei olekaan unelma-asiakas.
Sähköpostimarkkinoinnin vaatimukset
Jotta sähköpostimarkkinointi saadaan toimimaan tehokkaasti, seuraavat asiat tulee olla kunnossa.
- Automaattinen lähetys (autoresponder) ei ole sama asia kuin automaattinen vastaus (autoreply). Kun ihminen liittyy sähköpostilistalle tai ostaa jotain ja liittyy näin mukaan listalle, niin hän alkaa saada automaattisesti viestejä ja viestiketjuja.
- Sähköpostiohjelman integrointi muihin alustoihin / järjestelmiin eli verkkosivut, verkkokauppa, myyntisivujen rakennustyökalu. Monimutkaisissa kokonaisuuksissa integroinnilla alkaa olla merkitystä – säästetään aikaa ja vaivaa.
- Yksittäinen lähetys (broadcast), kun kommunikoidaan esimerkiksi kampanjasta tai kerrotaan uudesta blogikirjoituksesta.
- Ohjelmointirajapinta eli API (Application Programming Interface) määrittää sen voiko kolmannet osapuolet ottaa yhteyttä sähköpostimarkkinointiohjelmistoon. Tekninen mutta tärkeä asia.
- Sähköpostilista segmentoidaan tägien (tags) avulla esimerkiksi liideihin ja maksaviin asiakkaisiin. Ihminen on ostanut jotain tiettyä tuotetta / palvelua tai ollut kiinnostunut jostain tietystä asiasta.
Sähköpostimarkkinoinnin työkalut
Seuraavaksi katsotaan hyviä työkaluja aloittaa sähköpostimarkkinointi. Näillä työkaluilla voidaan esimerkiksi seurata avaus- ja klikkausprosentteja, niin tiedät miten kirje on onnistunut. Tavoitat sellaisetkin henkilöt, jotka eivät ole SoMessa. Voit ajastaa kirjeet lähtemään oikealla hetkellä tai luoda sähköpostisarjoja. Voit luoda automatisoituja kampanjoita esim. asiakkaille, jotka ovat ostaneet verkkokaupastasi. Seuraavat työkalut ovat hyödyllisiä sähköpostimarkkinoinnissa.
Uutiskirje
- Otsikko (Herätä kiinnostus – tärkeimmät sanat alkuun, houkutteleva, yllättävä, mielenkiintoinen)
- Tervehtiminen (muodollinen, epämuodollinen)
- Sisältö (Tarinat kiinnostavat lukijoita, “vielä jäljellä – kohta loppuu”, “5 vinkkiä”, “kiire eli deadline”)
- Testaa kirje ennen lähetystä
- A/B testaa
- Visuaalisuus (brändi, selkeys, logo, värit, fontti, asettelu)
- Kuvat
- Linkit verkkosivustolle ja SoMeen
- Selkeä toimintakehote eli CTA Call-To-Action lukijalle