Search
Close this search box.
Palvelu

Analytiikka

Analytiikka kerää ja analysoi dataa digitaalisen markkinoinnin toimista, kuten verkkosivujen liikenteestä, mainoskampanjoista ja sosiaalisen median toiminnasta. Analytiikka perustuu verkkosivustojen seurantatyökalujen, mainosalustojen ja asiakkuuden hallintajärjestelmien keräämiin tietoihin. Tarkoitus on ymmärtää paremmin, miten kuluttajat käyttäytyvät verkossa ja miten he reagoivat erilaisiin markkinoinnin pyrkimyksiin.

Sisällysluettelo

Analytiikka

Analytiikkaa hyödyntämällä saadaan tietoa, jonka avulla johdetaan yrityksen toimintaa kohti tavoitteita. Analytiikka auttaa liiketoiminnan seuraamisessa, mittaamisessa, tiedon keräämisessä ja käyttäjien toiminnan ymmärtämisessä. Miksi verkkosivusto on olemassa ja mihin sillä pyritään? Miten saavutetaan dataan perustuva päätöksenteko yrityksessä?

Verkkoanalytiikan hyödyntäminen

Analytiikan hyödyt ovat päätöksenteon tehostaminen, markkinointistrategioiden optimointi, mainosbudjettien tehokkaampi käyttö ja asiakaskokemuksen parantaminen. Se auttaa tunnistamaan uusia markkinointi mahdollisuuksia ja trendejä, mikä voi johtaa parempaan asiakastyytyväisyyteen ja liiketoiminnan kasvuun. Verkkoanalytiikkaa voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä ja se antaa vastauksia kysymyksiin:

  • Onko liiketoiminta menossa oikeaan suuntaan?
  • Ketkä ovat yleisöä tällä hetkellä?
  • Kuinka verkkosivustoa pitäisi parantaa?
  • Kuinka houkuttelen lisää asiakkaita?
  • Mihin aikaa / rahaa käytetään?

Analytiikan käytön suunnitelma

Analytiikka kannattaa ottaa käyttöön seuraavan suunnitelman mukaan.

  • Laaditaan mittaus-suunnitelma yrityksen tavoitteiden perusteella
  • Aloitetaan datan kerääminen
  • Määritetään tavoitteet
  • Oivalletaan
  • Toimitaan

Mittaussuunnitelma

Mittaussuunnitelma huomioi asiakaspolun 4 vaihetta (tiedostaminen, harkinta, osto, uskollisuus) Mittaussuunnitelma vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä asiakas haluaa saavuttaa? Asiakkaan tavoitteet (löytää jotain mielenkiintoista, etsii lisätietoa tuotteesta tai palvelusta, ostaa tuotteen tai palvelun, palaa tutulle verkkosivustolle)
  • Mitä yritys haluaa saavuttaa? Yrityksen tavoitteet (kävijää / kuukausi, istuntoa / kuukausi, lomakkeen lähetystä / kuukausi, palaavaa kävijää / kuukausi)
  • Mikä sisältö on sopivaa ja toimii? Sisällöt (blogitekstit, tutkimukset, tuotesivut, referenssit, esitteet, tarjouspyyntö, tuotesivut)
  • Missä viesti näytetään? Kanavat (verkkosivusto, sosiaalinen media)
  • Mitä halutaan mitata? Mitattavat KPI (Key Performance Indicator) arvot (uusien vierailijoiden määrä verkkosivustolla, tuotesivujen katselumäärät, tarjouspyyntöjen määrä, palaavien vierailijoiden määrä)

Makrokonversiot

Makrokonversiot voivat olla seuraavanlaisia.

  • Vaikuttaa yrityksen liikevaihtoon
  • Ostetaan tuote verkkokaupasta
  • Pyydetään tarjous palveluista
  • Yhteystietojen jakaminen

Mikrokonversiot

Mikrokonversiot voivat olla seuraavanlaisia.

  • Vierailija on vuorovaikutuksessa verkkosivuston kanssa
  • Mitä vierailija tekee ennen makrokonversiota
  • ”Lue lisää” -nappi
  • Sivu jaetaan sosiaaliseen mediaan
  • Yritystä aletaan seurata sosiaalisessa mediassa
  • Katsotaan video verkkosivuilla

Verkkoanalytiikan käyttöönotto

Verkkoanalytiikan käyttöönotossa kannattaa pohtia seuraavia asioita:

  • Pohditaan liiketoiminnan tavoitteita ja miten ne näkyvät verkkosivustolla
  • Laaditaan mittaussuunnitelma ja pohditaan mitä tietoja halutaan kerätä
  • Asennetaan Google analytiikka verkkosivustolle
  • Mitataan tavoitteita mittaussuunnitelman perusteella

Raportointi

Raportointi auttaa tekemään parempia päätöksiä liiketoiminnassa. Raportointi kertoo viimeisimmän tilanteen, että voidaan tehdä oikeita päätöksiä liiketoiminnan kehityksessä.

Google Analytiikka

Attribuutiomalli on sääntö tai sääntöjoukko, joka määrittää myynnin ja konversioiden arvon liittämistavan tiettyihin asiakaspolun kosketuskohtiin. Attribuutiomalleja: viimeinen vuorovaikutus, ensimmäinen vuorovaikutus, vaimenemisaika, lineaarinen, sijaintipohjainen.

  • Hankinta = Kuinka?
  • Käyttäytyminen = Mitä?
  • Konversiot = Arvonluonti ja konversiopolut. Nähdään mihin vuorovaikutukseen konversio liittyy.
  • Reaaliaikainen raportointi = Viimeisin 30 minuuttia
  • Yleisö = Kuka?
72 / 100

Piditkö sisällöstä?

Jaa tämä sivu sosiaaliseen mediaan.

LinkedIn
Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email

Etsitkö hyvää yhteistyökumppania?

Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää sinun tarpeista, toiveista ja tavoitteista.

Ota yhteyttä

Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden kuluessa
Juha Savilaakso

Juha Savilaakso

DI, KTM, Yrittäjä, Toimitusjohtaja

Juha Savilaakso on diplomi-insinööri ja kauppatieteiden maisteri Oulun yliopistosta. Juhalla on myös jatko-opinnot Aalto yliopiston koulutusohjelmista Financial Executive ja Liiketoiminta 360 sekä yrittäjän ammattitutkinto Careeriasta. Nyt hän auttaa yrittäjiä ja yrityksiä menestymään digitaalisen markkinoinnin avulla.