Analytiikka
Analytiikkaa hyödyntämällä saadaan tietoa, jonka avulla johdetaan yrityksen toimintaa kohti tavoitteita. Analytiikka auttaa liiketoiminnan seuraamisessa, mittaamisessa, tiedon keräämisessä ja käyttäjien toiminnan ymmärtämisessä. Miksi verkkosivusto on olemassa ja mihin sillä pyritään? Miten saavutetaan dataan perustuva päätöksenteko yrityksessä?
Verkkoanalytiikan hyödyntäminen
Analytiikan hyödyt ovat päätöksenteon tehostaminen, markkinointistrategioiden optimointi, mainosbudjettien tehokkaampi käyttö ja asiakaskokemuksen parantaminen. Se auttaa tunnistamaan uusia markkinointi mahdollisuuksia ja trendejä, mikä voi johtaa parempaan asiakastyytyväisyyteen ja liiketoiminnan kasvuun. Verkkoanalytiikkaa voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä ja se antaa vastauksia kysymyksiin:
- Onko liiketoiminta menossa oikeaan suuntaan?
- Ketkä ovat yleisöä tällä hetkellä?
- Kuinka verkkosivustoa pitäisi parantaa?
- Kuinka houkuttelen lisää asiakkaita?
- Mihin aikaa / rahaa käytetään?
Analytiikan käytön suunnitelma
Analytiikka kannattaa ottaa käyttöön seuraavan suunnitelman mukaan.
- Laaditaan mittaus-suunnitelma yrityksen tavoitteiden perusteella
- Aloitetaan datan kerääminen
- Määritetään tavoitteet
- Oivalletaan
- Toimitaan
Mittaussuunnitelma
Mittaussuunnitelma huomioi asiakaspolun 4 vaihetta (tiedostaminen, harkinta, osto, uskollisuus) Mittaussuunnitelma vastaa seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä asiakas haluaa saavuttaa? Asiakkaan tavoitteet (löytää jotain mielenkiintoista, etsii lisätietoa tuotteesta tai palvelusta, ostaa tuotteen tai palvelun, palaa tutulle verkkosivustolle)
- Mitä yritys haluaa saavuttaa? Yrityksen tavoitteet (kävijää / kuukausi, istuntoa / kuukausi, lomakkeen lähetystä / kuukausi, palaavaa kävijää / kuukausi)
- Mikä sisältö on sopivaa ja toimii? Sisällöt (blogitekstit, tutkimukset, tuotesivut, referenssit, esitteet, tarjouspyyntö, tuotesivut)
- Missä viesti näytetään? Kanavat (verkkosivusto, sosiaalinen media)
- Mitä halutaan mitata? Mitattavat KPI (Key Performance Indicator) arvot (uusien vierailijoiden määrä verkkosivustolla, tuotesivujen katselumäärät, tarjouspyyntöjen määrä, palaavien vierailijoiden määrä)
Makrokonversiot
Makrokonversiot voivat olla seuraavanlaisia.
- Vaikuttaa yrityksen liikevaihtoon
- Ostetaan tuote verkkokaupasta
- Pyydetään tarjous palveluista
- Yhteystietojen jakaminen
Mikrokonversiot
Mikrokonversiot voivat olla seuraavanlaisia.
- Vierailija on vuorovaikutuksessa verkkosivuston kanssa
- Mitä vierailija tekee ennen makrokonversiota
- ”Lue lisää” -nappi
- Sivu jaetaan sosiaaliseen mediaan
- Yritystä aletaan seurata sosiaalisessa mediassa
- Katsotaan video verkkosivuilla
Verkkoanalytiikan käyttöönotto
Verkkoanalytiikan käyttöönotossa kannattaa pohtia seuraavia asioita:
- Pohditaan liiketoiminnan tavoitteita ja miten ne näkyvät verkkosivustolla
- Laaditaan mittaussuunnitelma ja pohditaan mitä tietoja halutaan kerätä
- Asennetaan Google analytiikka verkkosivustolle
- Mitataan tavoitteita mittaussuunnitelman perusteella
Raportointi
Raportointi auttaa tekemään parempia päätöksiä liiketoiminnassa. Raportointi kertoo viimeisimmän tilanteen, että voidaan tehdä oikeita päätöksiä liiketoiminnan kehityksessä.
Google Analytiikka
Attribuutiomalli on sääntö tai sääntöjoukko, joka määrittää myynnin ja konversioiden arvon liittämistavan tiettyihin asiakaspolun kosketuskohtiin. Attribuutiomalleja: viimeinen vuorovaikutus, ensimmäinen vuorovaikutus, vaimenemisaika, lineaarinen, sijaintipohjainen.
- Hankinta = Kuinka?
- Käyttäytyminen = Mitä?
- Konversiot = Arvonluonti ja konversiopolut. Nähdään mihin vuorovaikutukseen konversio liittyy.
- Reaaliaikainen raportointi = Viimeisin 30 minuuttia
- Yleisö = Kuka?