Blogi

Kannattavuuslaskelma

Kannattavuuslaskelma on taloudellinen laskelma, joka arvioi yrityksen taloudellisen kannattavuuden ja tuottavuuden.

Sisällysluettelo

Kannattavuuslaskelma

Kannattavuuslaskelma on taloudellinen laskelma, joka arvioi yrityksen taloudellisen kannattavuuden ja tuottavuuden. Se auttaa yrityksiä analysoimaan ja arvioimaan, kuinka hyvin ne pystyvät tuottamaan voittoa ja saavuttamaan taloudelliset tavoitteensa.

Kannattavuuslaskelma perustuu yleensä yrityksen tulot ja kulut. Se arvioi, kuinka paljon tuloja yritys saa myynnistä tai liiketoiminnasta ja kuinka paljon kustannuksia syntyy tuotteiden tai palveluiden valmistamisesta, markkinoinnista, jakelusta, hallinnosta ja muista toiminnan alueista.

Sisältö

Kannattavuuslaskelma sisältää yleensä seuraavat osa-alueet:

  1. Myyntituotot: Arvioidaan yrityksen myyntituotot eri tuotteista tai palveluista.
  2. Kustannukset: Lasketaan erilaiset kustannukset, kuten raaka-aineet, palkat, markkinointi- ja mainoskulut, vuokrat, kuljetuskustannukset ja hallinnolliset kustannukset.
  3. Kannattavuusindikaattorit: Lasketaan kannattavuutta kuvaavia tunnuslukuja, kuten bruttokate (myyntituotot miinus suorat kustannukset), liikevoitto (bruttokate miinus kiinteät kulut) ja nettotulos (liikevoitto miinus verot ja muut kulut).

Tavoite

Kannattavuuslaskelman avulla yritys voi arvioida, kuinka tehokkaasti se käyttää resurssejaan ja kuinka hyvin se pystyy tuottamaan voittoa. Laskelman avulla voidaan myös tehdä päätöksiä ja suunnitella toimenpiteitä taloudellisen tuloksen parantamiseksi ja kustannusten hallitsemiseksi.

62 / 100 SEO Score

Pidätkö sisällöstä?

Jaa tämä sivu sosiaaliseen mediaan.

LinkedIn
Facebook
Threads
X
WhatsApp
Email

Etsitkö hyvää yhteistyökumppania?

Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää sinun tarpeista, toiveista ja tavoitteista.

Ota yhteyttä

Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden kuluessa
Juha Savilaakso

Juha Savilaakso

DI, KTM, Yrittäjä, Toimitusjohtaja

Juha Savilaakso on diplomi-insinööri ja kauppatieteiden maisteri Oulun yliopistosta. Juhalla on myös jatko-opinnot Aalto yliopiston koulutusohjelmista Financial Executive ja Liiketoiminta 360 sekä yrittäjän ammattitutkinto Careeriasta. Nyt hän auttaa yrittäjiä ja yrityksiä menestymään digitaalisen markkinoinnin ja koulutuksen avulla.

Katso tapahtumat

Kalenterista löydät kaikki tapahtumat. Rekisteröidy tapahtumaan ja tule mukaan oppimaan lisää digimarkkinoinnista.