Verkkokaupan markkinointi
Verkkokaupan markkinointi on tärkeää, koska kun verkkokauppa yritykselle on rakennettu ja toiminta valmis ei kukaan tiedä sen olemassa olosta. Nykyiset asiakkaat tulee saada verkkokauppaan. Kaikissa asiakaskanavissa (sähköpostilista, LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter) tulee kertoa viestiä uudesta verkkokaupasta. Mainosta kivijalkaliikkeessä, että uusi verkkokauppa on avattu. Muista puskaradio eli suusta suuhun markkinointi, johon voidaan tehdä suosittelukampanja ja antaa alennusta verkkokaupassa. Uusien asiakkaiden hankinta on erittäin tärkeä osa verkkokaupan markkinointia. Uudelleenmarkkinointia kohdistetaan niihin kävijöihin, jotka ovat jo käyneet verkkokaupassa, mutta eivät ole vielä ostaneet. Tässä toimii kohdennettu Facebook mainonta. Asiakkaat, jotka ovat jo ostaneet, niin heille voidaan kohdistaa sähköpostimarkkinointia ja kohdennettua Facebook mainontaa. Uusien tuotteiden kohdalla voidaan tehdä kampanjoita isommille kohderyhmille.
Hakukoneoptimointi verkkokaupan markkinoinnissa
Verkkokauppaan ja tuotekuvauksiin tehdään sisältöä, jota potentiaaliset asiakkaat hakevat hakukoneista. Tutkitaan verkkokaupan tärkeimmät tuotteet ja hakukoneoptimoidaan niihin liittyvä sisältö eli hakusanat, tuotekuvaukset ja muu sisältö (blogi).
Sähköpostilista verkkokaupan markkinoinnissa
Verkkokauppaan tulee asentaa mahdollisuus asiakkaille liittyä yrityksen / verkkokaupan sähköpostilistalle.
Sosiaalinen media verkkokaupan markkinoinnissa
Sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa.
Verkkokaupan mainonta
Verkkokauppaa voidaan myös markkinoida maksetun mainonnan avulla.
Maksettu mainonta verkkokaupan markkinoinnissa
Verkkokaupan markkinoinnissa käytetään hyväksi maksettua mainontaa, joka on investointi. Tässä hyödynnetään Facebook mainontaa ja Google Ads mainontaa, jossa viestiä kohdennetaan avainsanoilla, hakusanoilla ja kohderyhmillä.
Verkkokaupan kilpailu
Verkkokauppa yritykselle kilpailee näkyvyydestä ja menestyksestä muiden samalla toimialalla olevien verkkokauppojen kanssa. Kilpailua käydään myös kivijalkaliikkeiden kanssa. Kilpailijoiden hakusanojen osalta tutkitaan mitä hakusanoja kilpailijat käyttävät omissa verkkokaupoissaan.