Brändi
Brändi kehittyy myös sen perusteella millaisia yrityksen asiakkaat ovat. Kun pohditaan yrityksen brändiä tulee myös pohtia seuraavia asioita.
- Visio / Missio / Arvot
- Asiakaslupaus ja sen lunastaminen
- Arvolupaus, joka on kilpailuedun kääntäminen asiakkaalle ymmärrettävään muotoon.
- Ydinviestit (kiteytykset)
- Viestinnän sävy
- Toistot ja niiden tärkeys (pitkäjänteisyys)
- Tunnistettava, visuaalisuus – selkeät värit (1-2)
- Kuvat
- Logo
- Typografia eli fontit (fonts.google.com)
Brändi tuo voimaa
Brändi tuo voimaa tunnettuuden kasvuun. Se lisää mainonnan johdonmukaisuutta ja luottamusta. Se erottaa yrityksen kilpailijoista. Se luo kiinnostusta yritystä kohtaan. Se vetoaa yrityksen unelma-asiakkaisiin. Yrityksen ei tarvitse todistella hyvyyttään. Vahva brändi tunteistaa ostopäätöstä. Asiakkaat sitoutuvat paremmin kiinnostaviin yrityksiin. Kiinnostavaa yritystä suositellaan todennäköisemmin ja siitä puhutaan enemmän. Asiakaspoistuma vähenee.
Pohdi omaa yritystäsi
Miten voit kehittää yrityksesi brändiä heti lyhyellä aikavälillä? Onko yrityksesi viestintä kunnossa? Muista seuraavat asiat: asiakaslupaus, arvolupaus, ydinviestit, viestinnän sävy, käytös. Onko yrityksesi visuaalisuus kunnossa? Laita kuntoon seuraavat asiat: logo, värit, fontit, kuvat, videot.