Uutiskirje
Uutiskirje eli Newsletter sisältää seuraavia asioita.
Otsikot
Pääotsikolla herätetään lukijan kiinnostus. Otsikkoon kirjoitetaan tärkeimmät sanat alkuun. Otsikosta tehdään houkutteleva, yllättävä ja mahdollisimman mielenkiintoinen.
Tervehtiminen
Tervehtiminen kirjeen alussa voi olla muodollinen tai epämuodollinen.
Sisältö
Kirjeen sisältöä kirjoittaessa on hyvä muistaa, että lukijoita kiinnostavat ”tarinat” eli viesti kannattaa pyrkiä kirjoittamaan tarinan muotoon. Kun viestissä mainitaan esimerkiksi “vielä jäljellä – kohta loppuu” tai “viisi vinkkiä” tai korostetaan “kiirettä eli mainitaan deadline”, niin viestiin saadaan lisää tehoa liittyen lopussa olevaan toimintakehotteeseen.
Visuaalisuus
Kirjeen visuaalisuus rakennetaan yrityksen brändin mukaan. Visuaalisuudessa kannattaa muistaa selkeys, logo, värit, fontti ja sen eri koot sekä tekstien ja kuvien asettelut.
Kuvat
Kuvia kannattaa käyttää uutiskirjeessä jos niillä on jokin selvä tarkoitus.
Linkit
Kirjeessä olevat linkit esimerkiksi verkkosivustolle, verkkokauppaan tai sosiaalisen median kanaviin kannattaa merkitä selvästi sillä ne ovat myös toimintakehotteita vaikka uutiskirjeessä olisi erikseen oma selkeä toimintakehote esimerkiksi painikkeen muodossa.
Toimintakehote
Hyvässä ja toimivassa kirjeessä on aina yksi selkeä toimintakehote eli Call-To-Action (CTA), joka vie lukijaa eteenpäin ostopolulla. Jos toimintakehotteita on enemmän kuin yksi ei lukija oikein tiedä mitä hänen pitäisi seuraavaksi tehdä eli kannattaa pitää uutiskirjeen viesti yksinkertaisena ja selkeänä lukijalle.
A/B testaus
Muista myös A/B testata kirjettä eli vaihtaa jotain pientä yksityiskohtaa ja katsoa avataanko uutiskirjettä useammin tai saadaanko lukijat tekemään toimintakehote useammin jos esimerkiksi painikkeen väriä muutetaan tai muuta yksityiskohtaa muutetaan hieman.
Lähetyksen testaus
Kirje kannattaa testata ennen lähetystä. Monessa sähköpostimarkkinoinnin työkalussa on mahdollisuus lähettää viesti ensin itselle luettavaksi ja tarkistettavaski, ennen kuin se lähetetään virallisesti koko lähetyslistalle.