Avainsanatutkimus
Avainsanatutkimus löytää ne hakusanat, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät etsiessään yrityksen tuotteita ja palveluita.
Avainsana-strategia
Avainsana-strategia eli hakutulosten määrä on suuri lyhyillä avainsanoilla (Loma Eurooppa) mutta pieni pitkillä avainsanoilla (Lennot ja vuokra-auto Pariisi).
Avainsana-analyysi
Sopivien avainsanojen valinta on tärkeää hakukoneoptimoinnin onnistumisen kannalta. Avainsana-analyysissä pohditaan seuraavia kysymyksiä.
- Millä sanoilla asiakkaat hakevat tuotetta tai palvelua?
- Kuinka monta hakukyselyä kyseisillä avainsanoilla ihmiset tekevät kuukaudessa?
- Kuinka paljon kilpailua avainsanoihin liittyy?
Avainsana-analyysin jälkeen saadaan lista sanoista ja sanayhdistelmistä, joita voidaan hyödyntää hakukoneoptimoinnissa ja hakusanamainonnassa. Tässä Google Ads avainsanojen suunnittelija ja muutama muu työkalu avainsana-analyysiin.
- https://ads.google.com/intl/fi_fi/home/tools/keyword-planner/
- https://neilpatel.com/ubersuggest/
- https://keywordtool.io/
Avainsana-analyysin hyödyntäminen
Avainsana-analyysin tuloksena lisätään avainsanoja yrityksen verkkosivustolle. Esimerkiksi Digimarkkinointitoimisto voisi käyttää etusivulla avainsanaa ”Digimarkkinointitoimisto Espoo”, palvelut sivulla ”Digimarkkinointi Palvelut”, yksittäisen palvelun avainsanat ”WordPress Verkkosivut” tai ”Verkkosivut Yritykselle” sekä yritysblogin artikkeleiden avainsanoina jokaiselle artikkelille oma avainsana kirjoituksen aihealueen mukaan.
Tehdään avainsana-analyysi
Avainsana-analyysissä pohditaan seuraavia asioita. Millä sanoilla tai sanayhdistelmillä yrityksen olisi tärkeää nousta Google Haku tulosten kärkeen? Millä sanoilla ihmiset oikeasti hakevat kyseisiä asioita Googlesta? Kirjoitetaan muistiin 5-10 sanaa ja sanayhdistelmää palveluille / tuotteille, joita myydään sekä aiheille, joita ihmiset todennäköisesti etsivät ja joista kirjoitetaan jatkossa yritysblogi sisältöjä.
Avainsanat teknisessä hakukoneoptimoinnissa
Avainsanatutkimus vaikuttaa myös tekniseen hakukoneoptimointiin. Tässä muutamia huomioon otettavia asioita.
- Tekstien tulee olla tarpeeksi pitkiä (300-600-2000 sanaa). Tekstien pituus riippuu paikasta sivustolla.
- Avainsana tulee sivun otsikon alkuun, tekstin alkuun, väliotsikoihin ja leipätekstiin.
- Avainsanan tiheys tekstissä pitää olla ”sopiva” eli ei liian usein eikä liian harvoin.
- Avainsanan tulee esiintyä verkkosivun URL-osoitteessa, SEO eli hakukoneoptimoinnin otsikossa ja meta-kuvauksessa, kuvan tiedoston nimessä ja kuvan ALT eli alternative tekstissä.
- Verkkosivulle pitää lisätä myös ulkoisia linkkejä, jotka vievät muille luotettaville verkkosivustoille samaan aihealueeseen liittyen.
- Verkkosivulle pitää lisätä myös sisäisiä linkkejä, jotka vievät muille sivuille samalla verkkosivustolla.
- Jokaisessa sisältö postauksessa tulee olla eri avainsana, että sisällöstä tulee monipuolisempaa.