Search
Close this search box.
Blogi

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus löytää ne hakusanat, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät etsiessään yrityksen tuotteita ja palveluita.

Sisällysluettelo

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus löytää ne hakusanat, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät etsiessään yrityksen tuotteita ja palveluita.

Avainsana-strategia

Avainsana-strategia eli hakutulosten määrä on suuri lyhyillä avainsanoilla (Loma Eurooppa) mutta pieni pitkillä avainsanoilla (Lennot ja vuokra-auto Pariisi).

Avainsana-analyysi

Sopivien avainsanojen valinta on tärkeää hakukoneoptimoinnin onnistumisen kannalta. Avainsana-analyysissä pohditaan seuraavia kysymyksiä.

  • Millä sanoilla asiakkaat hakevat tuotetta tai palvelua?
  • Kuinka monta hakukyselyä kyseisillä avainsanoilla ihmiset tekevät kuukaudessa?
  • Kuinka paljon kilpailua avainsanoihin liittyy?

Avainsana-analyysin jälkeen saadaan lista sanoista ja sanayhdistelmistä, joita voidaan hyödyntää hakukoneoptimoinnissa ja hakusanamainonnassa. Tässä Google Ads avainsanojen suunnittelija ja muutama muu työkalu avainsana-analyysiin.

Avainsana-analyysin hyödyntäminen

Avainsana-analyysin tuloksena lisätään avainsanoja yrityksen verkkosivustolle. Esimerkiksi Digimarkkinointitoimisto voisi käyttää etusivulla avainsanaa ”Digimarkkinointitoimisto Espoo”, palvelut sivulla ”Digimarkkinointi Palvelut”, yksittäisen palvelun avainsanat ”WordPress Verkkosivut” tai ”Verkkosivut Yritykselle” sekä yritysblogin artikkeleiden avainsanoina jokaiselle artikkelille oma avainsana kirjoituksen aihealueen mukaan.

Tehdään avainsana-analyysi

Avainsana-analyysissä pohditaan seuraavia asioita. Millä sanoilla tai sanayhdistelmillä yrityksen olisi tärkeää nousta Google Haku tulosten kärkeen? Millä sanoilla ihmiset oikeasti hakevat kyseisiä asioita Googlesta? Kirjoitetaan muistiin 5-10 sanaa ja sanayhdistelmää palveluille / tuotteille, joita myydään sekä aiheille, joita ihmiset todennäköisesti etsivät ja joista kirjoitetaan jatkossa yritysblogi sisältöjä.

Avainsanat teknisessä hakukoneoptimoinnissa

Avainsanatutkimus vaikuttaa myös tekniseen hakukoneoptimointiin. Tässä muutamia huomioon otettavia asioita.

  • Tekstien tulee olla tarpeeksi pitkiä (300-600-2000 sanaa). Tekstien pituus riippuu paikasta sivustolla.
  • Avainsana tulee sivun otsikon alkuun, tekstin alkuun, väliotsikoihin ja leipätekstiin.
  • Avainsanan tiheys tekstissä pitää olla ”sopiva” eli ei liian usein eikä liian harvoin.
  • Avainsanan tulee esiintyä verkkosivun URL-osoitteessa, SEO eli hakukoneoptimoinnin otsikossa ja meta-kuvauksessa, kuvan tiedoston nimessä ja kuvan ALT eli alternative tekstissä.
  • Verkkosivulle pitää lisätä myös ulkoisia linkkejä, jotka vievät muille luotettaville verkkosivustoille samaan aihealueeseen liittyen.
  • Verkkosivulle pitää lisätä myös sisäisiä linkkejä, jotka vievät muille sivuille samalla verkkosivustolla.
  • Jokaisessa sisältö postauksessa tulee olla eri avainsana, että sisällöstä tulee monipuolisempaa.
78 / 100

Piditkö sisällöstä?

Jaa tämä sivu sosiaaliseen mediaan.

LinkedIn
Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email

Etsitkö hyvää yhteistyökumppania?

Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää sinun tarpeista, toiveista ja tavoitteista.

Ota yhteyttä

Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden kuluessa
Juha Savilaakso

Juha Savilaakso

DI, KTM, Yrittäjä, Toimitusjohtaja

Juha Savilaakso on diplomi-insinööri ja kauppatieteiden maisteri Oulun yliopistosta. Juhalla on myös jatko-opinnot Aalto yliopiston koulutusohjelmista Financial Executive ja Liiketoiminta 360 sekä yrittäjän ammattitutkinto Careeriasta. Nyt hän auttaa yrittäjiä ja yrityksiä menestymään digitaalisen markkinoinnin avulla.

Katso tapahtumat

Kalenterista löydät kaikki tapahtumat. Rekisteröidy tapahtumaan ja tule mukaan oppimaan lisää digimarkkinoinnista.