Sisällöntuotanto
Sisällöntuotanto tarkoittaa sisältöjen suunnittelua, tuottamista ja julkaisua – verkkosivuilla erityisesti tekstisisältöjen tuottamista. Sisältöjen tarkoitus on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita ja kuljettaa asiakasta ostopolulla eteenpäin. Sisällöntuotanto vaatii myös tavoitteet. Google suosii laadukkaita ja relevantteja sisältöjä. Mitä paremmin verkkosivujen sisällöt vastaavat potentiaalisen asiakkaan hakusanoihin, sitä paremmin Googlen hakutuloksissa sijoitutaan. Sisältöjen relevanttius edellyttää kohderyhmien tunnistamista. Pitää ymmärtää mitkä ovat asiakkaiden ongelmat ja mitä tietoa he etsivät. Tehokas sisällöntuotanto vaatii paljon sisältöideoita.
Sisältöideoita sisällöntuotantoon
Sisällöntuotanto helpottuu, kun sitä varten on tehty tarpeeksi monipuolisia sisältöideoita ja niitä laitettu sisällöntuotannon kalenteriin tasaisesti. Sisällöntuotanto voi olla myös hauskaa ja opettaa tärkeitä taitoja yrityksen markkinointiin. Sisällöntuotanto liittyy myös yrityksen brändäykseen sosiaalisen median kanavissa. Sisällöntuotanto auttaa myös kommunikoimaan yrityksen tarinaa eri sidosryhmille. Sisällöntuotanto voi olla tekstejä, kuvia tai videoita. Tässä muutamia ideoita sisällöntuotantoon.
Vinkki
Anna ajankohtaan liittyvä vinkki. Mikä vuodenaika nyt on? Miten tämä vuodenaika tai muu ajankohta liittyy sinun toimialaan tai asiakkaiden elämään? Mitä hyötyä sinun asiantuntemuksesta on ”juuri nyt” sinun asiakkaille juuri tähän aikaan vuodesta? Budjetointikaudet, juhlapyhät yms.
Artikkeli
Jaa alaasi liittyvä artikkeli. Poimi uusia ajatuksia verkosta ja jaa ne ”ajatuksella” – tarkista lähde ja varmista, että se on luotettava linkki ja sivu. Poimi artikkelin ydin omaan julkaisuusi – tarjoa artikkelin hyöty valmiiksi mietittynä.
Ongelma
Kerro arkeen liittyvä vinkki, joka ratkaisee jonkin ongelman. Työn tai ajanhallinnan haaste, johon kohderyhmäsi voi samaistua. Kerro rohkeasti omista kokemuksistasi. Tuo ilmi omaa inhimillisyyttäsi ja että brändin takana on oikea ihminen, jolla on myös omia haasteita tai ongelmia. Brändää itsesi ”epätäydelliseksi”, koska täydellisyys ei ole uskottavaa. Ole rehellinen, avoin ja herätä luottamusta kohderyhmässäsi niin he uskovat muutkin viestit mitä kerrot heille myöhemmin.
Menestystarina
Kerro asiakkaasi menestystarina. Tarinat kiinnostaa ja herättää tunteita ja ne rakentavat myös sinun brändiä. Ole iloinen sinun asiakkaasi puolesta – huolimatta siitä, kenen ansiota tuo menestys on ollut. Sinun asiakas on sinulle tärkeä ihminen. Kaikki me haluamme onnistua!
Palaute
Kerro asiakkaan henkilökohtaisesta palautteesta. Kerro positiivisista kokemuksista ja rakenna omaa brändiä. Näin sinun tuotteet ja palvelut tuntuvat entistä houkuttelevimmilta niille, jotka eivät ole niitä vielä kokeilleet. Iloitse hyvästä palautteesta näkyvästi ja aidoilla tunteilla, niin seuraajat reagoivat. Ole ylpeä omasta työstä ja tekemisestä.
Blogikirjoitus
Jaa oma blogikirjoitus. Sinulla on sosiaalista mediaa varten sisältöstrategia, jonka mukaista sisältöä löytyy sinun blogista. Jaa tätä sisältöä kaikissa some-kanavissa.
Lainaus
Jaa jokin hauska lainaus, kuva tai video. Hassuttele ja osoita huumorintajua. Näin ihmiset näkevät sinut inhimillisenä, rentona ja sinusta tulee helpommin lähestyttävä. Myös asiantuntija voi osoittaa välillä huumorintajua ja rentoutta – asiallisesti ja hyvällä maulla tietysti.
Video
Video saa parhaiten näkyvyyttä esimerkiksi Facebookissa. Tee lyhyt video, jolla kerrot vinkin, ohjeen, neuvon tai välitä tunnelmia sieltä missä juuri nyt olet. Esittele ensin itsesi!
Kiitos
Kiitä seuraajiasi omalla positiivisella tyylilläsi – samoin kuin kiittäisit omaa rakasta ystävää. Ihmiset ovat antaneet sinulle omaa aikaansa ja huomiotaan. Ole aidosti kiitollinen jokaisesta vanhasta ja uudesta seuraajasta. Lähetä positiivisia ajatuksia heidän suuntaan.
Kutsu
Kutsu kohderyhmäsi mukaan. Kutsu kuulostaa aina ”houkuttelevalta”. Mihin voisit kutsua yleisösi? Pidä digitaalinen tapahtuma verkossa (live-video, webinaari) tai kutsu VIP-listalle, jossa he saavat jotain ”arvokasta” tai pääsevät mukaan johonkin. Kaikista ihmisistä tuntuu aina mukavalta kuulua mukaan johonkin ”speciaaliin”.
Kysymys
Esitä kysymys. Aktivoi seuraajia ja kohderyhmää. Saadut vastaukset nostavat julkaisusi näkyvyyttä – näin tavoitat uusia kohderyhmän jäseniä. Mitä tutummaksi tulet kohderyhmällesi, sitä paremmin saat vastauksia. Näytä itse mallia rentoon otteeseen.
Lainaus
Lainaus, joka tukee arvojasi. Tämä luo sinusta tietynlaista mielikuvaa ja luot samalla omaa henkilöbrändiä. Herätä kohderyhmässä samoja tunteita, joita itse saat kyseisestä kuvasta ja siinä olevasta lainauksesta.
Kampanjasivu
Jaa linkki kampanjasivullesi. Hanki liikennettä sosiaalisesta mediasta sinne missä tätä liikennettä kaivataan. Sinulla on jokin tavoite ja sitä varten esimerkiksi laskeutumis-sivu, kampanjasivu, myyntisivu, ilmoittautumis-sivu. Sivu, jossa kohderyhmä voi kirjautua sähköpostiosoitteella ja saada vastineeksi ilmaisen hyödyllisen ”lahjan” (e-kirja tai vinkkilista). Sosiaalisesta mediasta pitää kerätä seuraajia (ihmisiä) omalle sähköpostilistalle, sillä myös sähköpostimarkkinointi toimii.
Kanava
Jaa linkki sinun muihin sosiaalisen median kanaviin (LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram, SnapChat, Pinterest). Verkostoidu kohderyhmäsi kanssa kaikissa SoMe-kanavissa. Joillekin ihmisille on luontevaa viestiä vain jossain tietyissä kanavissa. Tutustu kohderyhmääsi useassa some-kanavassa.
Tunne
Kuva työpaikan ikkunasta tai työmatkalta. Herätä tunteita! Teet itseäsi tutuksi. Jaa oivalluksia ja ajatuksia omasta liiketoiminnasta.
Oma menestystarina
Kerro oma menestystarina, sillä kaikki haluavat kuulla sen. Tarina voi olla teksti-, kuva- tai video-muodossa. Kun teet omaa juttuasi intohimolla ja rakkaudella, niin se on jo ”menestymistä”. Parannat positiivisella tavalla omaa imagoasi.
Neuvo
Minkä neuvon annat? Kullanarvoinen vinkki tai ajatus sinun kohderyhmälle, joka tarvitsee sinun näkemystä asiantuntijana. Miten neuvoisit ja auttaisit kohderyhmääsi juuri tänään? Voi olla esimerkiksi lyhyt video.
Palvelu
Kerro palveluistasi. Tee niin, että joka viides julkaisu on sinun omien palveluidesi markkinointia. Loput neljä julkaisua on aina hyödyllistä, kiinnostavaa tai viihdyttävää. Älä tyrkytä, vaan kerro palveluistasi mukavalla tavalla ja fiilistele positiivisesti. Muista, että on olemassa suoraa ”Tänään tarjous juuri sinulle” ja epäsuoraa ”By the way – tiesitkö, että tarjoan …” markkinointia!
Aktivoi
Lyhyt helposti pureskeltava sisältö eli kuva, lainaus, mielipide tai kysymys, jonka olet poiminut blogiartikkelista. Aktivoi kohderyhmää!
Kommentointi
Pyydä kommentoimaan jotain. Aktivoi kohderyhmää ja kysy heidän mielipidettä liittyen tuotteeseen, palveluun tai ajankohtaiseen uutiseen. Näin pystyt tutkimaan kohderyhmäsi ajatuksia, annat heille mahdollisuuden osallistua ja tuoda esiin heidän mielipiteensä. Muista, että moni ihminen haluaa puhua omista mielipiteistään.
Kuva
Kuva sinusta tekemässä töitä. Kerro miten sinä teet töitä, missä ja minkälaisessa ympäristösää ja kenen kanssa. Näin teet itseäsi tutuksi ja tuot kohderyhmää lähemmäs. Brändää itseäsi. Kuva sisältää jonkin tarinan ja täydennä sitä tekstillä.
Tavoite
Kerro omista tavoitteistasi. Mitä haluat tulevaisuudelta? Mitä tavoittelet? Mitä aiot saada aikaiseksi tällä viikolla, tässä kuussa tai tänä vuonna? Kerro niistä kohderyhmälle ja paljasta jotain pientä vinkkiä, että mitä sinulta on tulossa ja odotettavissa tulevaisuudessa. Tee toiminnastasi läpinäkyvää ja siten todella mielenkiintoista. Kun kohderyhmä näkee, että olet innostunut ja kehität jatkuvasti toimintaasi, niin se on positiivinen merkki heillekin.
Tilastotieto
Kerro tilastotieto alan tutkimuksista tai faktoista, jotka voit numeroina julkaista niin kerro kohderyhmällesi niistä. Tyyliin ”Tiesitkö, että näin monta prosenttia …” – kerro näkemykssesi asiasta ja mielipiteesi rohkeasti. Tämäkin brändää sinua alasi osaajana. Tällaiset tilastotiedot saattvat olla joillekin seuraajille todella tärkeitä ja he odottavat sinulta näitä numeroita ja faktaa asiantuntijana.
Blogi
Blogisi on täynnä hyvää sisältöä, joka on vielä pitkään mielenkiintoista. Saat liikennettä sivullesi. Uudetkin seuraajat näkevät vanhempia kirjoituksia.
Yhteistyökumppani
Jaa yhteistyökumppanin sisältöä niin on todennäköistä, että he myös jakavat sinun sisältöä. Muista vastavuoroisuus ja keskustelusta kohderyhmän ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Teillä voi olla sama kohderyhmä mutta sisällöt täydentävät toisiaan. Varmista, että jaettavasta sisällöstä myös sinun kohderyhmäsi on kiinnostunut.