Search
Close this search box.
Palvelu

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi toimii automaattisena myyntikanavana, jossa viestit menevät suoraan potentiaalisille tai nykyisille asiakkaille tiedottaen, mainostaen tuotteita ja palveluita tai rakentaen asiakassuhdetta. Sähköpostimarkkinoinnin tarkoitus on ylläpitää ja vahvistaa asiakassuhteita sekä lisätä myyntiä ja asiakasuskollisuutta kohdennetulla ja henkilökohtaisella kommunikaatiolla. Sähköpostimarkkinoinnin hyödyt ovat kustannustehokkuus, mitattavuus ja kyky tavoittaa asiakkaita suoraan. Ideana on auttaa lukijoita ja lähettää paljon hyviä ja relevantteja viestejä, jotka muuttavat lukijat maksaviksi asiakkaiksi.

Sisällysluettelo

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi tarkoittaa toimintaa, jossa sähköpostien lähetyksellä saadaan markkinointi toimimaan automaattisena myyntikanavana. Ideana on auttaa lukijoita ja lähettää paljon hyviä ja relevantteja viestejä, jotka muuttavat lukijat maksaviksi asiakkaiksi.

  • Oikeita viestejä, oikeille henkilöille, oikeaan aikaan, sopivan usein (löytyy kokeilemalla).
  • Sähköpostimarkkinointi on asiakaspalvelua, asiakkaille lisäarvon tuottamista.
  • Kerää sähköpostilistaa asiakkaista ja muista kiinnostuneista (liidi).
  • Tee säännöllisesti ja aloita esim. kerran kuukaudessa.
  • Älä päästä listaa “kylmäksi” pitämällä radiohiljaisuutta liian pitkään.
  • Sisältötyypit: uutiskirje, asiakaskirje, tiedote, kampanjakirje, mainoskirje, tarjous, tapahtumakutsu, tilausvahvistus, salasanan vaihto, toimitustiedot, yms.
  • Lähetä 4 sisältökirjettä ja sen jälkeen 1 myyntikirje niin myyntiä ei tuputeta liian usein.
  • GDPR: https://tietosuoja.fi/gdpr

Sähköpostimarkkinoinnin hyödyt

  • Mahdollisesti hyvin pienet kustannukset.
  • Sähköpostilista sinun omistuksessa, oma kanava ja ihmiset antaneet suostumuksensa.
  • Erittäin kohdennettua eli sinä valitset henkilöt, jotka näkevät sähköpostiviestisi.
  • Usein hyvä konversioprosentti palaavien asiakkaiden ansiosta.
  • Voidaan automatisoida.
  • Jos ihminen poistuu listalta, se voi olla myös hyvä uutinen – ei olekaan unelma-asiakas.

Sähköpostimarkkinoinnin vaatimukset

Jotta sähköpostimarkkinointi saadaan toimimaan tehokkaasti, seuraavat asiat tulee olla kunnossa.

  • Automaattinen lähetys (autoresponder) ei ole sama asia kuin automaattinen vastaus (autoreply). Kun ihminen liittyy sähköpostilistalle tai ostaa jotain ja liittyy näin mukaan listalle, niin hän alkaa saada automaattisesti viestejä ja viestiketjuja.
  • Sähköpostiohjelman integrointi muihin alustoihin / järjestelmiin eli verkkosivut, verkkokauppa, myyntisivujen rakennustyökalu. Monimutkaisissa kokonaisuuksissa integroinnilla alkaa olla merkitystä – säästetään aikaa ja vaivaa.
  • Yksittäinen lähetys (broadcast), kun kommunikoidaan esimerkiksi kampanjasta tai kerrotaan uudesta blogikirjoituksesta.
  • Ohjelmointirajapinta eli API (Application Programming Interface) määrittää sen voiko kolmannet osapuolet ottaa yhteyttä sähköpostimarkkinointiohjelmistoon. Tekninen mutta tärkeä asia.
  • Sähköpostilista segmentoidaan tägien (tags) avulla esimerkiksi liideihin ja maksaviin asiakkaisiin. Ihminen on ostanut jotain tiettyä tuotetta / palvelua tai ollut kiinnostunut jostain tietystä asiasta.

Sähköpostimarkkinoinnin työkalut

Seuraavaksi katsotaan hyviä työkaluja aloittaa sähköpostimarkkinointi. Näillä työkaluilla voidaan esimerkiksi seurata avaus- ja klikkausprosentteja, niin tiedät miten kirje on onnistunut. Tavoitat sellaisetkin henkilöt, jotka eivät ole SoMessa. Voit ajastaa kirjeet lähtemään oikealla hetkellä tai luoda sähköpostisarjoja. Voit luoda automatisoituja kampanjoita esim. asiakkaille, jotka ovat ostaneet verkkokaupastasi. Seuraavat työkalut ovat hyödyllisiä sähköpostimarkkinoinnissa.

Uutiskirje

  • Otsikko (Herätä kiinnostus – tärkeimmät sanat alkuun, houkutteleva, yllättävä, mielenkiintoinen)
  • Tervehtiminen (muodollinen, epämuodollinen)
  • Sisältö (Tarinat kiinnostavat lukijoita, “vielä jäljellä – kohta loppuu”, “5 vinkkiä”, “kiire eli deadline”)
  • Testaa kirje ennen lähetystä
  • A/B testaa
  • Visuaalisuus (brändi, selkeys, logo, värit, fontti, asettelu)
  • Kuvat
  • Linkit verkkosivustolle ja SoMeen
  • Selkeä toimintakehote eli CTA Call-To-Action lukijalle
78 / 100

Piditkö sisällöstä?

Jaa tämä sivu sosiaaliseen mediaan.

LinkedIn
Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email

Etsitkö hyvää yhteistyökumppania?

Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää sinun tarpeista, toiveista ja tavoitteista.

Ota yhteyttä

Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden kuluessa
Juha Savilaakso

Juha Savilaakso

DI, KTM, Yrittäjä, Toimitusjohtaja

Juha Savilaakso on diplomi-insinööri ja kauppatieteiden maisteri Oulun yliopistosta. Juhalla on myös jatko-opinnot Aalto yliopiston koulutusohjelmista Financial Executive ja Liiketoiminta 360 sekä yrittäjän ammattitutkinto Careeriasta. Nyt hän auttaa yrittäjiä ja yrityksiä menestymään digitaalisen markkinoinnin avulla.