Search
Close this search box.
Blogi

Ostajapersoonat

Ostajapersoona on yrityksen kohderyhmää edustava henkilö, jolla on tietynlaiset ongelmat, tavoitteet, tarpeet, ostokriteerit, mieltymykset, motiivit ja tuotetietoisuus.

Sisällysluettelo

Ostajapersoonat

Ostajapersoonat ovat yrityksen kohderyhmää edustavia henkilöitä, joilla on tietynlaiset ongelmat, tavoitteet, tarpeet, ostokriteerit, mieltymykset, motiivit ja tuotetietoisuus. Ostajapersoonat syventävät ymmärrystä kohderyhmästä yksilötasolla. Ostajapersoonia pohdittaessa muista hyödyntää yrityksen henkilöstön oma “asiakastieto”. Pohdi – miksi asiakas osti? Keskustele myös niiden asiakkaiden kanssa, jotka eivät ostaneet. Asiakkaiden syvällinen ymmärtäminen on edellytys digimarkkinoinnin tavoitteiden saavuttamiseen.

Ostajapersoonan tuotetietoisuus

Kuinka hyvin ostajapersoona tuntee entuudestaan yrityksen tuotteen tai palvelun? Pohdi kylmiä ja lämpimiä yleisöjä. Minkälaisia sisältöjä tulisi tehdä tuotetietoisuuden eri tasot huomioiden?

  • Täysin tietämätön – asiakas ei tunnista ongelmaa, koska esimerkiksi yrityksen prosessi on vakiintunut.
  • Ongelma-tietoinen – asiakas ei tiedä mikä on ratkaisu.
  • Lopputulos-tietoinen – asiakas ei tiedä kuinka saavuttaa lopputulos, tuntuu työläältä.
  • Tuote-tietoinen – asiakas ei usko tuotteen olevan hänelle sopiva (huonot kokemukset, uskomukset, kallis hinta, sisältöjen heikko taso).
  • Täysin tietoinen – asiakas ei ole ostanut. Tehdään ostaminen helpoksi.

Pohditaan ostajapersoonia

Kun pohditaan ostajapersoonia selvitetään seuraavia asioita.

  • Arvot?
  • Asenteet?
  • Kiinnostus?
  • Ostomotiivit?
  • Kulutuskäyttäytyminen ja mikä sen aktivoi?
  • Mitä arvostavat?
  • Heidän tavoitteet, toiveet?
  • Mitä ongelmia haluavat ratkaista?
  • Mistä hankkivat tietoa?
  • Missä kanavissa he ovat?
  • Minkälaisista sisällöistä ja kampanjoista tykkäävät?
  • Miten käyttää tuotetta tai palvelua?
  • Eroaako ongelmat, eroaako ratkaisut eri ostajapersoonilla?
  • Heidän asiakastarinat?
  • Heidän ostamisen esteet?
  • Miten heidän asiakaslupaukset lunastetaan?
  • Millainen tarjonta- ja hinnoittelustrategia toimii?
78 / 100

Piditkö sisällöstä?

Jaa tämä sivu sosiaaliseen mediaan.

LinkedIn
Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email

Etsitkö hyvää yhteistyökumppania?

Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää sinun tarpeista, toiveista ja tavoitteista.

Ota yhteyttä

Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden kuluessa
Juha Savilaakso

Juha Savilaakso

DI, KTM, Yrittäjä, Toimitusjohtaja

Juha Savilaakso on diplomi-insinööri ja kauppatieteiden maisteri Oulun yliopistosta. Juhalla on myös jatko-opinnot Aalto yliopiston koulutusohjelmista Financial Executive ja Liiketoiminta 360 sekä yrittäjän ammattitutkinto Careeriasta. Nyt hän auttaa yrittäjiä ja yrityksiä menestymään digitaalisen markkinoinnin avulla.

Katso tapahtumat

Kalenterista löydät kaikki tapahtumat. Rekisteröidy tapahtumaan ja tule mukaan oppimaan lisää digimarkkinoinnista.